UPPV00111 Seminář komunikace pro učitele

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář z Komunikace pro učitele úzce navazuje na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojena. Vyspělé komunikační dovednosti jsou nebytné pro povolání učitele a proto tento seminář patří k základům vysokoškolské přípravy učitele. V semináři studenti prakticky rozvíjení komunikační dovednosti zejména v pedagogických situacích, tzn. natrénují verbální projev, zkvalitní neverbální komunikaci, empatické naslouchání, vedení rozhovoru, zvládání problémových situací a v neposlední řadě prohloubí vlastní sebepoznání.
Osnova
  • Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
    Komunikace a temperament.
    Efektivní verbální komunikace.
    Zvládání řeči těla.
    Techniky aktivního naslouchání.
    Empatické naslouchání.
    Zvládání konfliktů.
Literatura
    povinná literatura
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Řeč těla. Praha: Computer press, 2001. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. info
    neurčeno
  • HERMOCHOVÁ, S., NEUMAN, J. Hry do kapsy I, II, III, IV. Praha: Portál, 2003. info
  • HOPPEOVI, S. a H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. info
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry. Praha: Mladá fronta, 1989. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Informace učitele
Seminář je ukončen písemnou zápočtovou prací - téma a rozsah určí přednášející.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.