UPPVBK081 Psychohygiena a prevence syndromu vyhoření v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Poznatky ze základních psychologických disciplín
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studium disciplíny umožňuje získat přehled o základních principech duševní hygieny, osvojit si její principy a realizovat je v praxi. Student lépe porozumí zdrojům psychické zátěže v pomáhajících profesích, moderujícím faktorům a možným důsledkům dlouhodobé zátěže. Disciplína poskytuje informace o příčinách, příznacích a rizikových faktorech syndromu vyhoření i o možných preventivních opatřeních.
Osnova
  • duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v pomáhajících profesích, praktická cvičení, konkrétní techniky
Literatura
    povinná literatura
  • SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8. info
  • URBANOVSKÁ, E. Psychologie zdraví I. Olomouc: VUP, 2012. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8. info
  • URBANOVSKÁ, E. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: VUP, 2010. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. info
  • WEIST, M. D., EVANS, S. W., LEVER, N. A. Handbook of School Mental Health : Advancing Practice and Research. New York: Springer, 2007. info
  • KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: ACADEMIA, 2005. ISBN 80-200-1307-5. info
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. info
  • STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • HENNIG, C., KELLER,G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Interaktivní aktivity
Metody hodnocení
Seminární práce
Informace učitele
Aktivní účast na cvičeních, zpracování analýzy podmínek konkrétního prostředí z hlediska psychohygienických požadavků s návrhy možných opatření případně eseje shrnující vlastní zkušenosti.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019.