UPPVP0145 Seminář z řešení modelových výchovných situací

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posláním předmětu je navázat na obecné poznatky z oblasti sociální pedagogiky a obecných pedagogických disciplín se snahou dokázat dané poznatky aplikovat do praxe. Témata se budou týkat např. vymezení různých druhů výchovných situací z pohledu možných konfliktů, diagnostikování problémových oblastí v prostředí výchovných institucí, poradenského systému pro děti a mládež, úlohy výchovných poradců a metodiků prevence na školách, užití asertivních technik v sociální komunikaci, problematiky agrese a techniky tlumení agresivity, šikanování apod.
Osnova
  • 1. Seznámení se s jednotlivými jevy, situacemi apod.
    2. Záškoláctví
    3. Agrese a agresivita
    4. Šikana
    5. Drogy
    6. Alkohol
    7. Gamblerství
    8. Syndrom CAN
    9. Vandalismus
    10. Delikvence
    11. Závislost na počítačích
Literatura
    povinná literatura
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6. info
  • KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • JANIŠ, K.; BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-500-2. info
  • ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
  • NEŠPOR, K.; CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum, 1996. ISBN 80-85121-52-2. info
    doporučená literatura
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • HEŘMANSKÁ, D. Psychologická analýza dětské predelikvence (i interdisciplinárními aspekty a metodou posuzování činů). Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. info
    neurčeno
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: UP, 2000. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0609-7. info
  • SKÁLA, J. Alkoholismus. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1957. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Docházka 80%, aktivní vystoupení na semináři.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.