UPPVU0017 Základy didaktiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Orientace v základních pedagogických termínech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předmět Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Pozornost bude zaměřena na získání znalostí a dovedností, které jsou spojeny s výkonem práce učitele ve vzdělávacím procesu, na metody, formy, hodnocení žáka, základní pedagogické dokumenty, kterými je práce učitele vymezována.
Osnova
  • 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele
    2. Činitelé výuky: Žák sekundární školy
    3. Učitel ve výuce
    4. Učivo
    5. Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace - hodnocení vzdělávacích výsledků žáků
    6. Didaktické zásady. Výukové cíle a jejich taxonomie
    7. Organizační formy výuky
    8. Výukové metody
    9. Učební úlohy ve výuce
    10. Materiální didaktické prostředky
    11. Projektování, realizace a evaluace výuky. Význam jednotlivých faktorů ve výuce
    12. Projektování výuky. Realizace výuky
    13. Hodnocení výsledků výuky
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • Šikulová, R., Müllerová, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyn, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
Zkouška: zkouškový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.