UODD041 Výzkum v ošetřovatelství 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Seminář 4 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Krupová, MBA (cvičící)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět v úvodu systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastním předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Navazuje kapitola učící formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku, cíle výzkumu. Kapitola kvantitativní výzkum se orientuje zejména na zvládnutí základních výzkumných technik - standardizované testy a škály, na zásady tvorby originálních dotazníků a jejich první a druhou úroveň vyhodnocování. Kapitola kvalitativního výzkumu učí zejména základní techniky sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, soubor kazuistik. Instruuje studenty o vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorby matice atd. Cílem předmětu je seznámit studující oboru Všeobecná sestra se základy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum v klinickém ošetřovatelství. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující po absolvování předmětu Výzkum v ošetřovatelství budou umět: a) interpretovat koncepty metaparadigmatu v oboru ošetřovatelství a vysvětlit jeho vazbu na oborová paradigmata. Bude také umět vysvětlit, jak se oborové metaparadiogma a paradigma promítá do výzkumu v oboru. b) navrhnout výzkumné téma a rozpracovat ho do podoby výzkumných otázek. c) vysvětlit zásady EBP (EBN). d) obhájit volbu výzkumné metodologie a strategie výzkumu. e) vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. f) použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat. g) popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování. h) rekapitulovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce. Odborné dovednosti: Studující bude umět: a) kontinuálně sledovat a vyhodnocovat výzkum ve svém oboru (specializaci) a aktivně si dohledávat potřebné aktuální výsledky výzkumů metodou EBP (EBN). b) implementovat výsledky výzkumu do připravovaných standardů, metodik aj. materiálů, které mají sloužit k regulaci klinické praxe. c) zpracovat jednoduchý výzkumný projekt a také ho realizovat (samostatně, ale také s malým týmem). d) posoudit etické a neetické chování výzkumníka a autora. e) použít ve svém projektu vybrané metodiky a techniky kvantitativního či kvalitativního výzkumu. Obecná způsobilost: Absolvent je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný ošetřovatelský projekt a pracovat metodou EBP. Je způsobilý kooperovat na složitějších výzkumných projektech v klinické ošetřovatelské praxi. Kompetence: Absolventi studia oboru VS jsou připraveni pro naplňování role sestry - výzkumníka a inovátorky na elementární úrovní, zejména však jako členové spoluřešitelského týmu. Jsou schopni: sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládnou kompetentně se podílet na výzkumných projektech zejména v oboru ošetřovatelství, ale v rámci multioborového týmu také ve zdravotnictví.
Osnova
  • 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
    2. Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum. Výzkum
    ve zdravotnictví. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
    3. Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.
    4. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex
    vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.
    5. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a
    techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).
    6. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.
    7. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.
    8. Formulace výzkumného problému, práce s informačními zdroji. Vyhledávání - formulování a rozpracování
    výzkumného problému.
    9. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody,
    techniky a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj
    primárních dat a informací. Sekundární data a informace ve výzkumu.
    10. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura publikované vědecko-
    výzkumné práce.
    11. EBP (EBN).
    12. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného
    problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
    13. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální
    úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.
    14. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz. F
    Formulace výzkumných otázek.
    15. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.
    16. Způsoby vyhodnocování dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. Odpovědi na
    výzkumné otázky nalezené výzkumem.
    17. Zobecnění výsledků, komparace s výsledky jiných studií.
    18. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní
    principy a postupy.
    19. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
    20. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor.
    21. Kauzální systémy, kasuistiky.
    22. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba matice atd.
    23. EBP - EBN, metoda PICO(T).
    24. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.
    25. Kritické čtení vědeckého článku.
Literatura
    povinná literatura
  • EBM Guidelines. [online]. URL info
  • EBP Wikipedia [online]. URL info
  • eMedicine. [online]. URL info
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. info
  • UpToDate [online]. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
  • BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
    doporučená literatura
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Vyhledávací strategie, vyhledávání nejlepších publikovaných důkazů, práce s elektronickými databázemi. Kurz. Ostrava: ÚO, FZS, 2010. info
  • JAROŠOVÁ, D. EBP v ošetřovatelství. In Výukový portál LF UP Olomouc [online] c2009, posl. akt. listopad 2011 [cit. 2012-03-19]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. URL info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Demonstrace
Individuální konzultace
Přednáška, cvičení, průběžné zadávaní a hodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=8
K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části výzkumného projektu.
Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce).
Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS. Odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice. Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zkouška písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019.