UODK022 Zdravý životní styl

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Seminář 4 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem výchovy ke zdraví a jejím zařazením do systému péče o zdraví. Předmět popisuje teoretické základy výchovy ke zdraví a dále vybraná témata, která mají vést ke změně životního stylu. Student bude po absolvování předmětu schopný aktivně provádět edukaci vedoucí ke změně životního stylu u jednotlivých skupin nemocných. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalosti a dovednosti z oblasti podpory zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života. Odborné dovednosti: Student je schopen provádět efektivní edukaci a poskytovat informace při zjištění rizik. Obecná způsobilost: Student je schopen zhodnotit stav nemocného a zvolit nejvhodnější způsob předávání informací. Kompetence: Student zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám, a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí.
Osnova
  • 1. Zdraví a nemoc - pojmy, definice, hlavní zásady. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví.
    2. Zdravý životní styl. Zdraví a jeho determinanty. Orientace na zdraví - zdravotnická politika a strategie, nová koncepce ošetřovatelství. Programy prevence a podpory zdraví, zjišťování kvality života, programy vedoucí ke zdravému životnímu stylu, program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století".
    3. Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví, životní styl.
    4. Prevence nejčastěji se vyskytujících neinfekčních onemocnění (ICHS, obezita, osteoporóza).
    5. Prevence nejčastějších onkologických onemocnění (kolorektální karcinom, karcinom prsu, nádorové onemocnění plic, nádorové onemocnění kůže).
    6. Výživa. Tělesná aktivita. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    7. Kouření a alkohol. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    8. Drogy a gambling. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    9. Stres a mentální hygiena. Relaxace, význam odpočinku.
    10. HIV/AIDS, pohlavní nákazy. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
Literatura
    povinná literatura
  • PROVAZNÍK, K. Manuál prevence v lékařské praxi. [CD-ROM] Souborné vydání. Národní program zdraví. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004. info
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
  • Zdraví 21 - Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu SZO. Praha: MZČR, 2001. ISBN 80-85047-49-5. info
    doporučená literatura
  • ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin: Osveta 2005,. info
  • DRBAL, C. Česká zdravotní politika a její východiska. 1.vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-340-0. info
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=56
Prezentace projektu na vybrané téma v seminárním cvičení. Odevzdání prezentace v elektronické podobě.
Písemný test (hranice úspěšnosti 80%).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019.