UOGK043 Transkulturní ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Seminář 4 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz učí citlivému vnímání specifických, ale i shodných znaků vlastní kultury i cizích kultur a tomu, jak s nimi efektivně pracovat v ošetřovatelském procesu ku prospěchu pacienta a jeho rodiny, komunity. Kontextem výuky transkulturního ošetřovatelství je české zdravotnické prostředí s jeho demografickými charakteristikami a prostředí české majoritní komunity. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Po absolvování předmětu bude studující umět vysvětlit význam transkulturního konceptu v ošetřovatelství, rekapitulovat principy modelu "vycházejícího slunce" M. Leiningerové, připravit si kulturně uzpůsobené posouzení stavu potřeb pacienta - cizince a reprodukovat základní etické principy a standardy transkulturního ošetřovatelství. Bude umět vysvětlit význam etnocentrismu a jeho projevy v praxi zdravotníků. Odborné dovednosti: Po prostudování doporučených zdrojů, vypracování úkolů a vyřešení problémů bude student vnímavější - citlivější ke kulturním identifikátorům každého jedince, které on vnímá pro sebe jako nejvýznamnější, bude umět posoudit každého jedince i s ohledem na jeho sociokulturní či etnická specifika, bude umět konstruovat kulturně uzpůsobený plán ošetřovatelské péče, bude efektivněji komunikovat s lidmi se specifickými komunikačními potřebami. Bude umět posoudit svoji míru etnocentrismu, své stereotypy a předsudky. Obecná způsobilost: Student bude po absolvování předmětu schopen vhodně a přiměřeně jednat s klienty z jiných kultur. Kompetence: Absolvent předmětu Transkulturní ošetřovatelství je připraven se v následujících ošetřovatelských praxích podílet aktivně na ochraně, udržování a navracení zdraví osobám odlišných kultur a subkultur, pracovat metodou ošetřovatelského procesu i s uzpůsobením pro péči o pacienty se specifickými potřebami, používat empatickou podporu pacienta a jeho rodiny k získání důvěry a spolupráce na léčbě i ošetřování, rozvíjet specifické komunikační dovednosti ve vztahu ke specifickým potřebám každého pacienta a jeho blízkých v kulturním rámci.
Osnova
  • Semináře:
    1. Úvod do transkulturního ošetřovatelství.
    2. Leiningerové model kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti.
    3. Model "vycházejícího slunce".
    4. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
    5. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
    6. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb u pacientů v ČR.
    7. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému.
    8. Spiritualita člověka a její význam ve zdraví a v nemoci, vlivy na životní styl. Spirituální problémy - ošetřovatelské diagnózy.
    9. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 1.
    10. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 2.
    11. Kulturní identifikátory.
    Cvičení:
    1. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
    2. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
    3. Zamýšlení nad "námi samotnými" - nad příslušníky majoritní komunity, nad zdravotníky a systémem, ve kterém jsou sestry profesionály.
Literatura
    povinná literatura
  • NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D., ARCHALOUSOVÁ, A. a kol. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. c2008 [cit. 4. dubna 2008]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
  • IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
    doporučená literatura
  • GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 1999. ISBN 0-3230-0287-0. info
  • ANDREWS, M. M., BOYLE, J. S. Transcultural Concepts in Nursing Care. Philadelphia: Lippincott, 1999. ISBN 0-7817-1038-3. info
  • LEININGER, M. Leininger´s Theory of Nursing: Cultural Care Diversity and Universality. In Nursing Science Quarterly. 1988. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=33
Zápočet se uděluje za vypracování 3 úkolů (1 dlouhého a 2 krátkých), které si studující volí z nabídky čtyř dlouhých úkolů (jedná se o situační kazuistiky k řešení problémů) a šesti krátkých úkolů. Úkoly plní v prostředí e-learningu. Po přijetí úkolů vyučujícím student získává zápočet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.