UPPVFD006 Obecná gerontagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2017
Extent and Intensity
0/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů obecné gerontagogiky v konceptu CŽU, které by měl pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, o vztahu k ostatním edukačním disciplínám a koncepcím.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního aparátu gerontagogiky
    2. Fenomén stáří a stárnutí populace (Stárnutí a stáří - přirozená součást života člověka; Individuálnost stárnutí; Mezinárodní srovnání věkové struktury obyvatelstva; K věkové struktuře a stárnutí populace České republiky)
    3. Gerontagogika jako věda, její konstituční pojetí (Pojem a předmět gerontagogiky; Dimenze gerontagogiky jako vědy)
    4. Charakteristické rysy seniorské populace (Biologické a kognitivní změny v průběhu stárnutí; Kompetence a produktivita ve stáří; Kompetence seniora; Kompetence lektora - gerontagoga)
    5. Vývojové potenciály v séniu (Vývoj osobnosti v séniu; Vývojové úlohy v séniu)
    6. Edukační souvislosti stárnutí populace (Příprava na zdravé stárnutí - znak moderní společnosti; Edukace po celý život v kontextu CŽU - priorita a právo seniorů; Andragogická báze pro edukaci seniorů; Základní determinanty efektivního procesu edukace seniorů; Vitální mechanismy sénia a učení se seniorů)
    7. Klíčové složky edukace seniorů (Základní cíle a funkce edukace seniorů; Obsahové zaměření edukace seniorů; Zásady efektivní edukace seniorů; Formy v edukaci seniorů; Metody edukace seniorů; Diagnostika - podpůrný element efektivní edukace seniorů; Prostředky a didaktická technika pro efektivní učení se seniorů)
    8. Age-management versus Age-ismus; Age-management - původní a nové pojetí; Age-ismus - podstata, typické projevy, důsledky, opatření)
    9. Významné instituce a dokumenty podporující rozvoj edukace seniorů; Světové instituce podporující rozvoj edukace seniorů (OSN-UNESCO, EU/EK, OECD, RE, WHO, EURAG, EFOS a dal.; Klíčové podpůrné dokumenty pro edukaci seniorů)
Literature
    required literature
  • Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. MP SV, 2013.Web-site MŠMT ČR. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • KALNICKÝ, J. Obecní gerontagogika. Studijní opora dostupná z web-site FVP. Opava: FVP SLU, 2015. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PETŘKOVÁ, A - ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. (studijní texty střediska distančního vzdělávání UP). Olomouc: FF UP, 2004. ISBN 80-244-0879-1. info
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2. info
    recommended literature
  • STANÍČEK, P. Geragog jako nová učitelská profese. Pedagogická orientace, 4/2001. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • CIMBALNÍKOVÁ L. et al. Age Management. Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD, 2011. ISBN 978-80-904531-2-8. info
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In: Dětství, dospělost, stáří. Variace na lidský život. Opava: FVP SLU, 2009. ISBN 978-80-7248-511-6. info
  • RABUŠICOVÁ, M. - RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: MU, 2008. info
  • JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: OU, ZSF, 2006. ISBN 80-7368-110-2. info
  • SÝKOROVÁ, D. - ŠIMEK, D. - DVOŘÁKOVÁ, M. Třetí věk trojí optikou. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-224-1006-0. info
  • KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK, R., ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0548-6. info
  • TOŠNEROVÁ, T. Ageismus. Průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha:LF UK a FNKV Praha, 2002. ISBN 80-238-9506-0. info
  • JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9. info
  • PETŘKOVÁ, A. Senioři jako účastníci vzdělávacích aktivit. In: Člověk a společnost na přelomu tisíciletí. Sborník z konference. Olomouc: UP, 1998. info
  • BOČKOVÁ, V. - PETŘKOVÁ, A. Universita 3. věku, jako specifická forma vzdělávání dospělých. In: Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory. Olomouc: UP, 1997. ISBN 80-7067- 824-0. info
  • LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha, 1979. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2017/UPPVFD006