FVP:UPPVPP152 Experiential Pedagogy - Course Information
UPPVPP152 Experiential Pedagogy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives
- The students: - will be familiarized with basic principles of experiential education, - link practice and their own experience with theory, - will have basic skills in the use of experiential education in practice.
- Syllabus
- - introduction to the basic principles of experiential education,
- transfer of knowledge on how to properly prepare a fun and interactive course or program with specified educational goals,
- work with the structure of progressive steps in the preparation and implementation of the course or program of experiential education,
- work with the key aspects of methodological activities (dramaturgy, design scenarios, selection, targeting and creating games, ways of extracting from experience, etc.),
- application of acquired knowledge in drafting their own program or course,
- own experience offered theories, principles and instruments on themselves in specific situations.
- - introduction to the basic principles of experiential education,
- Literature
- required literature
- ZOUNKOVÁ, M., FRANC, M.A. Učení zážitkem a hrou - Praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. info
- www.gymnasion.org. URL info
- CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
- PELÁNEK, R. výukové programy - Multimédia, interakce, diskuse, aktuální témata. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8. info
- KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
- HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
- PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-711-6. info
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
- Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- Kolektiv autorů PŠL. Zlatý fond her I. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5. info
- HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
- HOLEC, O., et al. Instruktorský slabikář. PŠL, 1994. info
- VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2. info
- HORA, P. a kol. Prázdniny se šlehačkou: Malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta, 1984. ISBN 23-073-84. info
- recommended literature
- NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
- VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění: hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
- PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
- ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
- NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
- CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
- VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
- CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
- HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
- PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti: pro děti od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-50-X. info
- ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
- ZAPLETAL, M. Organizátor her. Rady a návody k plnění a získání odznaku odbornosti Organizátor her. Praha: MF, 1982. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 40 HOD/SEM. - Teacher's information
- Credit will be given as:
- Active participation in the 4.5 day course (3 nights)
- Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2017/UPPVPP152