UPPVPP152 Experiential Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2017
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The students: - will be familiarized with basic principles of experiential education, - link practice and their own experience with theory, - will have basic skills in the use of experiential education in practice.
Syllabus
  • - introduction to the basic principles of experiential education,
    - transfer of knowledge on how to properly prepare a fun and interactive course or program with specified educational goals,
    - work with the structure of progressive steps in the preparation and implementation of the course or program of experiential education,
    - work with the key aspects of methodological activities (dramaturgy, design scenarios, selection, targeting and creating games, ways of extracting from experience, etc.),
    - application of acquired knowledge in drafting their own program or course,
    - own experience offered theories, principles and instruments on themselves in specific situations.
Literature
    required literature
  • ZOUNKOVÁ, M., FRANC, M.A. Učení zážitkem a hrou - Praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. info
  • www.gymnasion.org. URL info
  • CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
  • PELÁNEK, R. výukové programy - Multimédia, interakce, diskuse, aktuální témata. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8. info
  • KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-711-6. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • Kolektiv autorů PŠL. Zlatý fond her I. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5. info
  • HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
  • HOLEC, O., et al. Instruktorský slabikář. PŠL, 1994. info
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2. info
  • HORA, P. a kol. Prázdniny se šlehačkou: Malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta, 1984. ISBN 23-073-84. info
    recommended literature
  • NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění: hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
  • PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti: pro děti od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-50-X. info
  • ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
  • ZAPLETAL, M. Organizátor her. Rady a návody k plnění a získání odznaku odbornosti Organizátor her. Praha: MF, 1982. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 40 HOD/SEM.
Teacher's information
Credit will be given as:
- Active participation in the 4.5 day course (3 nights)
The course is also listed under the following terms Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2017/UPPVPP152