UPPV00104 Seminář ze základů pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Jarmová (cvičící)
Garance
Mgr. Monika Jarmová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata prakticky procvičovat. Metodickým aspektem seminářů je využití integrovaného přístupu, propojení znalostí psychologických, filozofických o výchovném procesu, vzdělávacím systému, osobnosti vychovatele i vychovávaného. Semináře budou také soustředěny na přípravu přímých, na řešení problému založených forem výchovného působení, v nichž budu zohledněny vzdělávací potřeby jednotlivých žáků. Další semináře budou také věnovány vytvoření kladného výchovného působení, řízení třídy, trvalému odbornému růstu pedagogů. Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena diskuse o klíčových kompetencích učitele, o výchovných situacích aj.
Osnova
  • 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
    2. Osobnost učitele - začínající učitel, vývoj profesní dráhy učitelů, atd.
    3. Osobnost žáka/studenta
    4. Klima třídy, klima školy
    5. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority
    6. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku)
    7. Metodologie pedagogiky
    8. Vybrané alternativní školy
    9. Problematika volného času současné mládeže
Literatura
    povinná literatura
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitle. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001. ISBN 80-7178584-9. info
  • GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
    doporučená literatura
  • KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., aj. Pedagogické otázky společnosti. Praha, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Projekce (statická, dynamická)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Didaktický test
Informace učitele
- zápočtový test ze základní literatury (kapitoly budou zadány na seminářích) a z obsahu seminářů (literatura k seminářům bude uváděna průběžně), (úspěšný zápočtový test - úspěšnost od 75 %), student má nárok na 1 řádný termín, v případě neúspěchu na 1 opravný termín
- docházka
- aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.