FVP:UPPV00104 Seminář ze základů pedagogiky - Informace o předmětu
UPPV00104 Seminář ze základů pedagogiky
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Monika Jarmová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Monika Jarmová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata prakticky procvičovat. Metodickým aspektem seminářů je využití integrovaného přístupu, propojení znalostí psychologických, filozofických o výchovném procesu, vzdělávacím systému, osobnosti vychovatele i vychovávaného. Semináře budou také soustředěny na přípravu přímých, na řešení problému založených forem výchovného působení, v nichž budu zohledněny vzdělávací potřeby jednotlivých žáků. Další semináře budou také věnovány vytvoření kladného výchovného působení, řízení třídy, trvalému odbornému růstu pedagogů. Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena diskuse o klíčových kompetencích učitele, o výchovných situacích aj.
- Osnova
- 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
2. Osobnost učitele - začínající učitel, vývoj profesní dráhy učitelů, atd.
3. Osobnost žáka/studenta
4. Klima třídy, klima školy
5. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority
6. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku)
7. Metodologie pedagogiky
8. Vybrané alternativní školy
9. Problematika volného času současné mládeže
- 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
- Literatura
- povinná literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitle. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001. ISBN 80-7178584-9. info
- GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
- doporučená literatura
- KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., aj. Pedagogické otázky společnosti. Praha, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Projekce (statická, dynamická)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Didaktický test
- Informace učitele
- - zápočtový test ze základní literatury (kapitoly budou zadány na seminářích) a z obsahu seminářů (literatura k seminářům bude uváděna průběžně), (úspěšný zápočtový test - úspěšnost od 75 %), student má nárok na 1 řádný termín, v případě neúspěchu na 1 opravný termín
- docházka
- aktivní účast na seminářích - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2014/UPPV00104