UPPVBP006 Teorie výchovy pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Orientace v základních pedagogických termínech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie výchovy je předat studentům základní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Dalším cílem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovné situace. Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, vývojové psychologie, včetně instrumentálního arzenálu chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Osnova
  • 1. Děti a mládež v současné společnosti
    2. Cíle výchovy v jednotlivých složkách výchovy, globální výchova, výchova rozumová a názoru na svět, mediální výchova, mravní výchova, výchova humanistická multikulturní, výchova pracovní a technická, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu
    3. Osobnostně sociální rozvoj jedince
    4. Výchova v rodině
    5. Náhradní výchovná péče (Ústavní a ochranná výchova)
    6. Výchova ve volném čase
    7. Kázeň jako prostředek a cíl výchovy
    8. Sociálně patologické jevy mládeže
    9. Šikana ve škole
    10. Další sociálně patologické jevy u dětí a mládeže a jejich prevence
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s.,, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. info
  • MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. info
    doporučená literatura
  • BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • MIOVSKÝ, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky. Podmínkou zápisu na zkoušku je seminární test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.