UPPVP0144 Solution of Model Educational Situations

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
none
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The aim of the course is to build on the findings in the field of social education and general pedagogical disciplines to apply their knowledge in practice.
Syllabus
  • 1. Getting to know various phenomena, situations, etc.
    2. Truancy
    3. Aggression and aggressiveness
    4. Bullying
    5. Drugs
    6. Alcohol
    7. Gambling
    8. CAN syndrome
    9. Vandalism
    10. Delinquency
    11. The dependence on computers
Literature
    required literature
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6. info
  • KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • JANIŠ, K.; BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-500-2. info
  • ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
  • NEŠPOR, K.; CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum, 1996. ISBN 80-85121-52-2. info
    recommended literature
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • HEŘMANSKÁ, D. Psychologická analýza dětské predelikvence (i interdisciplinárními aspekty a metodou posuzování činů). Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. info
    not specified
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: UP, 2000. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0609-7. info
  • SKÁLA, J. Alkoholismus. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1957. info
Teaching methods
Lecturing
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
written examination
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2018/UPPVP0144