FVP:UPPVPP102 Metodika participačních metod - Informace o předmětu
UPPVPP102 Metodika participačních metod
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podrobné seznámení studujících s vybranými participačními metodami zážitkové výuky dospělých a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení, které si studenti vyzkouší v rámci seminářů ve skupinových tvůrčích aktivitách. Student aktivně participuje na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího. Student zpracuje (individuálně/skupinově) a prezentuje seminární práci (včetně tvorby scénáře): návrh metodického postupu při uplatnění participační výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků. Aktivní participace studenta na semináři i pozitivní hodnocení seminární práce, včetně docházky jsou podmínkou pro udělení zápočtu. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních druhů edukačních metod pro dospělé, včetně charakteristiky jejich klíčových aspektů z hlediska teorie edukace dospělých, jakož i zásad výběru, nácviku, realizace a hodnocení; Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice metod v rámci androdidaktiky a dovede připravit scénáře, jakož i metodicky správné provedení jednotlivých participačních metod (dle studijních okruhů). Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky a přístupy vzhledem k potřebám praxe v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:
a. organizování práce ve skupinách a v plénu;
b. tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce:
2.1 ledolamka
2.2 interaktivní výklad
2.3 diskusní metody
2.4 brainstorming
2.5 brainwriting
2.6 případová metoda
2.7 KaBo metoda
2.8 metoda balíku dodané pošty
2.9 inscenační metoda
2.10 DELFI metoda
2.11 Uplatnění video-setu u participačních metod
- 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2013. URL info
- Kalnický, J. HRM - řízení lidských zdrojů (jen část Metody v profesní přípravě pracovníků. s. 132-138). Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
- MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
- BOČKOVÁ, V. Nárys didaktiky dospělých. 2. upravené a dopl. vyd. Olomouc: UP, 1991. ISBN 80-7067-035-5. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
- NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
- PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
- KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glossary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: Monographs EAEA, 1999. ISBN 928-202-082-7. info
- CIRBES, M. Didaktika dospelých. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5. info
- KALNICKÝ, J. Didaktická a výpočtová technika při vzdělávaní vedoucích pracovníků. In Učební pomůcky. 4/1988, 1988. info
- KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. Bratislava: ÚVaVPK, 1988. info
- ROGERS, A. Teaching Adults. Milton Keynes, Open university Press, 1986. info
- HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. Praha: SA, 1967. info
- Výukové metody
- Seminář s nácvikem
- Metody hodnocení
- Zápočtový test
- Informace učitele
- Metodika a scénář příslušné vybrané metody (týmová práce pro 2-4 studenty).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2018/UPPVPP102