UPPVU1137 Pedagogická praktika II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků nabytých především v předmětu Základy didaktiky a jejich rozšíření. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována nejen rozvoji teoretických poznatků, ale zejména praktických dovedností, jak situace vyskytující se ve škole zvládnout. Předmět bude strukturován zejména z pohledu studentů - budoucích učitelů na středních školách.
Osnova
  • 1. Hodnocení vyučovací hodiny, pozorovací záznamy.
    2. Autoevaluace školy - příklady dobré praxe, vlastní činnost.
    3. Aktivizační metody ve výuce - metody diskuze (Phillips 66, HOBO metoda aj.). Praktický nácvik.
    4. Využití audiovizuálního záznamu vlastního vystoupení - rozbor.
    5. Příprava mikrovýstupu se zaměřením na využití monologických metod.
    6. Mikrovýstupy s vlastním tématem vyučovací hodiny se zaměřením na využití monologických metod.
    7. Hodnocení mikrovýstupů.
    8. Příprava mikrovýstupu se zaměřením na využití dialogických metod.
    9. Mikrovýstupy s vlastním tématem vyučovací hodiny se zaměřením na využití dialogických metod.
    10. Hodnocení mikrovýstupů.
    11. Slovní hodnocení žáků. Praktický nácvik.
Literatura
    povinná literatura
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
  • DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
  • HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
  • RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
  • PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
  • KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
  • KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
  • SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
  • BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2019.