USESEC133 Moderní dějiny v médiích

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
Garance
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základy teorie masové komunikace, s rolí jednotlivých druhů médií a jejich významem při prezentaci výsledků historických bádání, budou upozorněni na možnosti využití témat z oblasti moderních dějin v rámci politického marketingu a ideologického ovlivňování, na konkrétních příkladech se seznámí s výsledky práce scénáristů a autorů mediálních prezentací témat z oblasti moderních dějin a s možnostmi využití orální historie a práce s pamětníky. Studenti se po absolvování předmětu budou lépe orientovat v problematice masové komunikace a v možnostech mediální prezentace a popularizace historických faktů.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky médii a medializace
    2. Obsah pojmu medializace v oblasti prezentace výsledků historických výzkumů v rámci public relations
    3. Kritická analýza mediálního diskurzu na příkladu národních, politických i kulturních stereotypů podporovaných médii a jejich vývoje
    4. Problematika medializace historických událostí ve vztahu k současnosti a její společenské důsledky
    5. Medializace historie a paměť, historik jako nositel paměti
    6. Medializace historie ve filmu, v televizním a rozhlasovém vysílání, internetové servery
    7. Medializace historie v knihách, časopisech a v novinách
    8. Medializace historie pomocí jiných médií - veřejné přednášky, expozice, výstavy, plakáty aj.
    9. Paměti a vzpomínky, metody orální historie
    10. Osudy historických osobností
    11. Životní příběhy zapomenutých hrdinů
    12. Závěrečné shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha, 2007. info
  • THOMPSON, B. Média a modernita. Karolinum, Praha, 2004. info
  • JIRÁK, J., ŘÍCHOVÁ, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000. info
  • BERGER, P., LUCKMANN, T. Společenská konstrukce reality. Praha, 1999. info
  • DE FLEUR, M., BALL-ROKEACH, S. Teorie masové komunikace. Praha, 1996. info
  • HERMAN, E.: - CHOMSKY, N. Manufacturing Consent. The Political Economy of Mass Media. London, 1994. info
    doporučená literatura
  • KUDLÁČEK, L. Dezinformace jako komunikační strategie bulvárního tisku. Brno, 2013. info
  • STROBACH, V. Historik jako nositel paměti, dějiny a hra. Dějiny - Teorie - Kritika. 2009. info
  • DEBORD, G. Společnost spektáklu. Praha, 2007. info
  • MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha, 2006. info
  • BURGETOVÁ, L. Masmédia a realita (medializace skutečnosti). Brno, 2003. info
  • WATSON, J. Media Communication. Macmillan Press Ltd: London, 1998. info
Informace učitele
Seminární práce na zadané téma - praktický úkol spočívající ve vytvoření vlastní prezentace konkrétních historických faktů v médiích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2020.