UVSRPCP075 Komunikační techniky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj komunikačních dovedností, které se formou praktických zážitkových cvičení zdokonalují. Soustředíme s především na vedení rozhovoru, řešení konfliktu, možnosti vyjednávání. Cvičíme rovněž projev, techniky přesvědčování a vedení porady. Je využívána videokamera, prostřednictvím zpětné vazby má každý student možnost posoudit svoje projevy a rozvíjet schopnost komunikovat tak, aby jeho komunikace dosahovala žádoucí efekt v konkrétním komunikačním kontextu. Pro komunikaci užíváme témata, která vycházejí z aktuálních problémů ve společnosti nebo ze zájmu studentů. Na semináři je požadováno, aby si každý student připravil krátký projev na libovolné téma. Dalším úkolem je napsání eseje v rozsahu 4 stran, téma bude upřesněno v průběhu výuky. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student prohloubí teoretické znalosti z předmětu Komunikace. Lepší porozumění teoretickým znalostem zajistí interaktivní forma cvičení. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat v souladu s aktuálním komunikačním kontextem. Zvládá techniku aktivního naslouchání. Umí si připravit projev a jeho prezentaci. Vyzkouší si výhody týmové spolupráce. Obecná způsobilost: Student zvládá zpětnovazebnou kontrolu vlastní komunikace a ovládání řeči těla. Je schopen předat potřebné informace v přiměřené srozumitelné formě adekvátně konkrétnímu klientovi. Student dokáže reflektovat proměnné komunikačního procesu a vhodně je obměňovat tak, aby komunikace odpovídala příjemci komunikace.
Osnova
  • 1. Verbální a neverbální komunikace v praxi - mimika, haptika, proxemika, posturologie, kinezika
    2. Vedení rozhovoru
    3. Sebeprezentace, příprava veřejného projevu a jeho přednes
    4. Vedení porady
    5. Konflikt - porozumění konfliktu, přístupy ke konfliktu
    6. Způsoby řešení konfliktu
    7. Vyjednávání a úloha mediátora. Dohoda
    8. Účinná argumentace. Přesvědčování
    9. Asertivní techniky
    10. Time management
    11. Týmová spolupráce
    12. Komunikace v krizi
    13. Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikační techniky. 2012. URL info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikace. Opava, 2008. ISBN 978-80-85819-68-7. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-71784-79-6. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha : Managment Press, 2000. ISBN 80-85943-81-6. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada, 2012. info
  • ROSENBERG, MARSHALL, B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2012. info
  • PEASOVI, A. A B. Řeč těla na pracovišti. Praha: Portál, 2012. info
  • KINDEL-BEILFUSS, C. Umění ptát se. Praha: Portál, 2012. info
  • MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Portál, 2011. info
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2706-6. info
  • SPERANDIO, S. Účinná komunikace v zaměstnání. Praha: Portál, 2008. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
  • KNAPP, M. L., VANGELISTI, J. Interpersonal Communication and Human Relationship. Boston: Allyn§Bacon, 2000. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Prha: Portál, 2000. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na cvičeních, průběžné úkoly dle pokynů vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.