FVP:UPPVBK064 Etopedie - Informace o předmětu
UPPVBK064 Etopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Pá 1. 3. Pá 14:45–17:10 C208, Pá 26. 4. Pá 14:45–17:10 C208
- Předpoklady
- V případě výjezdu studentů v rámci studentských mobilit je potřeba individuálně dohodnout podmínky a termíny pro absolvování předmětu. Doporučuji:
- individuální konzultace s vyučujícím (min. 2 x)
- vypracování seminární práce na základě, které student prokáže orientaci v oboru, v odborné terminologii
- prověření znalostí
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventisty a pro následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Osnova
- 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
4. Etopedická diagnostika
5. Etopedická intervence
6. Etopedicky zaměřené poradenství
7. Koncept "At Risk Youth"
8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
- 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
- Literatura
- povinná literatura
- Martin Kaleja. Inkluzivní vzdělávání v primární škole se zaměřením na žáky s projevy problémového chování, rizikového chování a projevy poruchy chování. In Adamus, P. a kol. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7. info
- Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
- Martin Kaleja. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Individuální konzultace - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Student zpracuje zadané úkoly:
- konspekt tematicky zaměřené literární publikace, která se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem
- zpracuje extrakt realizovaného a již odpublikovaného výzkumu, který se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 69 Přednáška 5 Celkem 74 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPVBK064