UPPVFD016 Speciální gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika/gerontagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k seniorům s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální gerontagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením seniorského věku: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • 1. Speciální gerontagogika v systému pedagogických věd, cíl a předmět oboru. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
    2. Historický vývoj péče o postižené. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Rodina s postiženým jedincem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti odrážející se v chování i prožívání seniorů s postižením.
    3. Socializační proces u zdravotně postižených, psychický dopad získaného postižení v průběhu života. Poslání občanských sdružení, sociální participace na péči.
    4. Metody speciální pedagogiky se zaměřením na osoby s postižením seniorského věku. Výzkumné strategie a přístupy.
    5. Osobnost jedince se zdravotním postižením, specifičnost vývoje s důrazem na specifika osobnosti v seniorském věku.
    6. Jedinci se zrakovým postižením. Základní terminologie tyflopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Ztráta zraku v dospělosti. Psychologické zvláštnosti. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace.
    7. Jedinci s mentálním postižením. Základní terminologie psychopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Zásady komunikace. Speciálně pedagogická péče o seniory s mentální retardací.
    8. Jedinci s narušenou komunikační schopností. Základní terminologie logopedická, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Speciální logopedické metody práce s afatiky.
    9. Jedinci se sluchovým postižením. Základní terminologie surdopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Ztráta sluchu v dospělosti a stáří jako speciálně pedagogický problém a možnosti řešení.
    10. Jedinci s poruchami hybnosti. Základní terminologie somatopedická, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Tělesné postižení vzniklé v průběhu života a speciálně pedagogické metody práce s těmito jedinci.
    11. Kombinovaná postižení. Základní přehled terminologie, etiologie a o metodách práce. Získaná kombinovaná postižení v průběhu života, psychologické zvláštnosti. Alternativní a augmentativní komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Speciální gerontagogika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. URL info
  • LECHTA, Viktor, ed. Inkluzívna pedagogika a jej komponenty. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-704-5. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. info
    doporučená literatura
  • FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
  • MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
  • BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3. info
  • RŮŽIČKA, Michal a VALENTA, Milan. Dramika pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3687-6. info
  • RŮŽIČKA, Michal a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3603-6. info
  • WEHNER, Lore a SCHWINGHAMMER, Ylva. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
  • FRANKOVÁ, Vanda et al. Alzheimerova demence v praxi: konsenzus psychiatricko-neurologicko-geriatrický. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2423-5. info
Informace učitele
Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat u zkoušky. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2021, léto 2022.