UPPVFK055 Metodika participace v zážitkových aktivitách a v herních činnostech

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2020
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 6. 3. 14:45–18:00 C310, Pá 17. 4. 8:05–9:40 C208
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/14, pouze zareg.: 0/14
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Témata jednotlivých přednášek jsou zaměřena především na jejich využití v praxi, obsahují praktické ukázky apod. Zejm. příklady ze zahraničí dokazují, že metody, které jsou zpravidla v ČR pokládány za metody určené pro děti, dospívající a "produktivní" dospělé, jsou běžně využívány i v edukační práci se seniory. Studenti jsou seznámeni s jednotlivými metodami, jejich výhodami, nevýhodami, krizovými místy a celkově jejich specifiky. V rámci výuky, řízených konzultací a způsobu ukončení je věnován časový prostor pro praktický nácvik.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním: organizování práce ve skupinách a v plénu; tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
    2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce: ledolamka, interaktivní výklad diskusní metody, brainstorming, brainwriting, případová metoda, KaBo metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, DELFI metoda.
    3. Uplatnění video-setu u participačních metod
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. 2. upravené vyd. [online] . Dostupné z web - site FVP SLU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2015. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. info
    doporučená literatura
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
Informace učitele
Student vypracuje program s využitím participačních metod pro 2 rozdílné skupiny seniorů (bude zadáno na přednášce), a to v celkovém rozsahu trvání 2 hodiny.
Student připraví aktivitu se zvolenou aktivizační metodou, kterou prakticky realizuje na řízených konzultacích v průběhu semestru a v rámci ukončení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021.