FVP:UOGP088 Psychosoc. podpůrný systém pro - Informace o předmětu
UOGP088 Psychosociální podpůrný systém pro sestry 4
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 0/9/0. Cvičení 9 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UOGP088/A: Čt 1. 4. 15:35–18:00 C310, Út 6. 4. 8:55–11:20 C310, Út 13. 4. 8:55–11:20 C310, Z. Římovská
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 1/12 - Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Integrace nového profesionála do pomáhající profese je proces, který se systematicky rozvíjí od pregraduální profesní přípravy, a klíčovou roli v něm tedy hraje vzdělávací a výchovný proces - u budoucích sester škola a klinická praxe. V tomto procesu dosud nebyla dostatečně řešena zejména emocionální rovina rozvoje profesionality, do studijního kurikula nebyla dostatečně implementována systematická práce s postoji, etickými dilematy, osobními prožitky a zkušenostmi - nebylo cíleně vytvářeno tzv. "portfolio užitečných zkušeností". Modul Psychosociální podpůrný systém pro sestry si klade za cíl zaplnit tuto součást "nulového kurikula" a naučit budoucí sestry pracovat s reflexí a sebereflexí, s kritickým myšlením a s kreativitou, integrovat se do profese a nastartovat vhodný životní styl jako prevenci syndromu vyhoření a podporující faktor celoživotního ukotvení sestry v profesi. Ošetřovatelství pracuje s těmito podpůrnými systémy: mentoringem, preceptoringem (v podmínkách ČR je to tzv. adaptační proces), se supervizí, koučováním, mediací apod. Modul zahrnuje vybrané podpůrné systémy (mentoring, preceptoring a supervizi - reflektovanou praxi), se kterými je potřebné, aby byl obeznámen již absolvent školy, protože se s nimi bezprostředně po nástupu do praxe setká, a to buď jako jejich subjekt, anebo jako objekt. Modul je rozprostřen do celého studia, je založen na zážitkovém učení a aktivní participaci. Výstupem nejsou akademické znalosti, ale zejména prožitky, uvědomování si možných cest řešení, osobní psychohygiena a lepší porozumění emocím u klientů i svým vlastním.
- Osnova
- 1. Reflexe absolvovaných ošetřovatelských praxí a diskuze problémů.
2. Umění naslouchat a umění nezbláznit se. Proč jsme cyničtí?
3. Zdravotník jako lék - osobnost pomáhajícího profesionála a úskalí pomáhání.
4. Volné téma generované dle požadavků studujících.
- 1. Reflexe absolvovaných ošetřovatelských praxí a diskuze problémů.
- Literatura
- povinná literatura
- Věstník MZ ČR Certifikovaný kurz v oboru Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I, pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9963-6. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II, doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9965-0. info
- Mentor klinické praxe v ošetřovatelství a porodní asistenci. E-opory. Opava: ÚO FVP SU, 2010. info
- GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-809-8. info
- Metodický manuál pro lektory. Olomouc: UP, LF, 2008. ISBN 978-80-244-2165-0. info
- KRÁLOVÁ, J. a kol. Systém psychosociální prevence pro studenty Všeobecného lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2165-0. info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
- JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6. info
- SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. info
- doporučená literatura
- HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ M. et al. Praktická supervize. Praha: Galen, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
- SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-7. info
- FISCHER, O. a kol. Úvod do filosofie pro pomáhající profese. Praha: JABOK, 2008. ISBN 978-80-904137-4-0. info
- BÁRTLOVÁ, S. Profese sestry, profesionalizace a elitářství v ošetřovatelství ze sociologického pohledu. In Kontakt. České Budějovice: JČU, 2007. info
- HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9. info
- Výukové metody
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Interaktivní aktivity
Indukce
Dedukce - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu: aktivní účast ve cvičeních, vypracování projektu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UOGP088