UONP015 Komunikace v porodní asistenci

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
10/20/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Daniela Nedvědová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
St 17. 2. 14:45–18:00 C309, St 24. 2. 14:45–17:10 C309, 17:15–19:40 C309
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UONP015/A: Čt 11. 2. 12:15–13:50 C307, Čt 18. 2. 12:15–13:50 C307, Čt 25. 2. 12:15–13:50 C307, Čt 4. 3. 12:15–13:50 C307, Čt 11. 3. 12:15–13:50 C307, Čt 18. 3. 12:15–13:50 C307, Čt 25. 3. 12:15–13:50 C307, Čt 1. 4. 12:15–13:50 C307, Čt 8. 4. 12:15–13:50 C307, Čt 15. 4. 12:15–13:50 C307, D. Nedvědová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Předmět poskytuje získávání vědomostí a dovedností v oblasti komunikace a demonstruje základy profesionální komunikace v profesi porodní asistentky. Cílem předmětu je charakterizovat specifika komunikace a ovládat způsoby efektivní komunikace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student/ka zná teoretická východiska komunikace a její komunikační strategie
Odborné dovednosti: Student/ka analyzuje význam komunikace, provádí alternativní typy komunikace, uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením, vhodně doporučuje komunikační technologie, aplikuje komunikační technologie v praxi.
Obecná způsobilost: Student/ka popíše význam komunikace, vyjmenuje zásady komunikace
Kompetence: Student/ka umí zásady efektivní komunikace v porodní asistenci
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. 2. Komunikační techniky.
  • 3. Zásady komunikace v gynekologii a porodnictví s ohledem na věk, diagnózu a na výběr komunikačních technik.
  • 4. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti.
  • 5. Zásady komunikace s klienty s různým postižením.
  • 6. Komunikace se sluchově postiženými. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu.
  • 7. Komunikace se zrakově postiženými. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku.
  • 8. Komunikace s mentálně postiženými. Komunikace s psychicky nemocnými.
  • 9. Komunikace s tělesně postiženými.
  • 10. Shrnutí zásad efektivní komunikace. Cvičení
  • Nácvik modelových situací:
  • - Komunikace s ženami podle věkové kategorie a diagnózy
  • - Komunikace v ambulantní gynekologii
  • - Komunikace s ženami při hospitalizaci na gynekologii,
  • - Sdělování diagnózy
  • - Komunikace v rámci prenatálních kurzů
  • - Komunikace na porodním sále a na oddělení šestinedělí
  • - Problematika prázdné kolébky
Literatura
    povinná literatura
  • ANTAI-OTONG,D. Nurse-Client Communication. Burrlington: Jones-Barlett Learning, 2007. 251 s. ISBN 978-076-3735-883.
  • TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N. KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha, 2009.135. ISBN 978-80-7262-599-4.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P.: Komunikace ve zdravotnictví. Portál, Praha 2008.
    doporučená literatura
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • LINHARTOVÁ, V.. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-3271-8978-80-247-1784-5.
  • PAŘÍZEK, A. Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén, 2009. 738 s. ISBN 978-80-7262-653-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000,521s. ISSN 80-7178-308-0.
  • ŠPAČKOVÁ, A. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada 2011. 200s. ISBN 978-80-247-3810-9.
Metody hodnocení
80% účast na cvičení v modelových situacích, aktivita v hodinách, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.