UPPVID015 Sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
So 27. 2. 8:55–13:00 TR01, So 6. 3. 8:55–13:00 TR01
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( C )
Znalost základních pojmů z oblasti sociální komunikace a komunikačních dovedností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace. Základem jsou strategie sociálního jednání a poznatky z interpersonální komunikace. Studenti jsou seznámeni se specifickými komunikačními postupy pracovníků v pomáhajících profesích. Pozornost je věnována také samotným komunikačním dovednostem a předcházení konfliktům a agresi v mezilidských vztazích. Současně je důraz kladen na používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru. Cílem předmětu je vytvořit teoretický rámec pro praktické využívání komunikačních strategií při sociální komunikaci. Nedílnou součástí předmětu jsou praktické semináře.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - používat základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace; - aplikovat specifické komunikační postupy; - používat komunikační dovednosti při rozhovoru; - předcházet pomocí komunikačních strategií konfliktům v komunikaci; - používat techniky aktivního naslouchání; - vést poradenský rozhovor;
Osnova
  • 1. Osobnostní nároky a profesní kompetence pracovníka v pomáhajících profesích. Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
  • 2. Předpoklady a zásady poradenské práce, chyby v poradenské práci. Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících, supervize.
  • 3. Úvod do komunikace, pojmy, obsahová a vztahová rovina komunikace.
  • 4. Komunikační proces, struktura, překážky, doporučení.
  • 5. Neverbální komunikace, složky, hlasová hygiena, doporučení.
  • 6. Verbální komunikace, význam, obsahová stránka řeči. Otázky - typy. Doporučení pro optimalizaci verbální komunikace.
  • 7. Neverbální komunikace. Řeč těla. Image.
  • 8. Aktivní naslouchání, techniky.
  • 9. Empatie. Emoční inteligence.
  • 10. Poradenský rozhovor, fáze, doporučení.
  • 11. Přístupy u svízelných typů klientů.
  • 12. Konflikt, asertivní chování, doporučení.
Literatura
    povinná literatura
  • QUISOVÁ, Silvie. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. Opava, 2020, 120 s. info
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J. a KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073678180. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    doporučená literatura
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie a komunikace pro zdravotnícké asistenty - 4.ročník. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024728315. info
  • KOPŘIVA, P., et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. info
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. info
  • BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0868-X. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-844-9. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7106-231-6. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Přednáška s ukázkami
Analýza rozhovorů
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: 1. písemná seminární práce dle pokynů vyučujícího Podmínky ke zkoušce: 1. písemný test
Informace učitele
V rámci seminární práce student zpracuje dle pokynů vyučujícího specifika komunikace s vybranou cílovou skupinou v rozsahu min. 3 normostran za pomoci odborné literatury, nutné využít min. 2 zdroje, tj. 1 povinnou a 1 doporučenou knihu. Součástí písemné práce je analýza rozhovoru - komunikačního procesu v rozsahu min. 2 normostran. Písemnou práci student odevzdává ve stanoveném termínu do odevzdávárny IS SU. Případné připomínky musí student zapracovat do opravy a odevzdat ve stanoveném termínu. Po uznání práce se student může zúčastnit zkoušky. Práce nesplňující požadavky nebude uznána a student se nemůže zúčastnit zkoušky. Předmět je zakončen písemným testem. Pro získání zkoušky je nutná 75% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2022.