UPPVJK009 Komunikace se seniory I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 12. 3. 14:45–17:10 C202, Pá 19. 3. 15:35–18:00 C202, Pá 9. 4. 15:35–18:00 C202, Pá 23. 4. 15:35–18:00 C202
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Znalosti základních pojmů a koncepcí z oblasti teorie komunikace. Základní znalost a dovednost využívání sociální komunikace v interpersonální komunikaci.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Komunikace se seniory I. je rozšíření poznatků a prohloubení komunikačních dovedností studentů v oblasti sociální komunikace a komunikačních strategií se zacílením na seniory. Přednáškový cyklus se zabývá osobnostními a profesními předpoklady pomáhajícího pracovníka pro spolupráci a především komunikaci se seniory. Dále se přednášky zaměřují na jednotlivé formy komunikace, analýzu komunikačního procesu, potřeby seniora v oblasti komunikace, překážky a šumy v komunikaci se seniorem. Velká pozornost je věnována překonávání překážek při narušených komunikačních schopnostech seniorů (vlivem smyslového postižení, demence, u náročných typů seniorů apod.), technikám aktivního naslouchání a vedení rozhovoru se seniorem. Teoretické poznatky jsou propojovány s praktickými dovednostmi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a v komunikaci zohlednit specifika komunikace se seniory;
- analyzovat potřeby seniora při komunikaci;
- analyzovat komunikační proces se seniorem a rozpoznat případné překážky;
- preventivně předcházet konfliktům se seniory;
- vhodně překonávat komunikační obtíže seniora s narušenými komunikačními schopnostmi;
- používat techniky aktivního naslouchání;
- vést empaticky rozhovor se seniorem;
Osnova
  • 1. Osobnostní předpoklady pomáhajícího pracovníka v zařízeních pro seniory, komunikační kompetence
    2. Komunikace a vhodné formy komunikace s přihlédnutí k involučním změnám.
    3. Komunikační proces, překážky a šumy v komunikaci se seniorem.
    4. Specifika komunikace se seniory.
    5. Potřeby seniora v oblasti komunikace.
    6. Překonávání překážek při narušené komunikační schopnosti seniora (poruchy řeči, nedoslýchavost a jiné
    smyslové postižení, demence apod.)
    7. Zásady komunikace se seniorem a efektivní komunikační strategie.
    8. Aktivní naslouchání při rozhovoru se seniorem, vytváření prostředí důvěry.
    9. Vedení rozhovoru se seniorem.
Literatura
    povinná literatura
  • QUISOVÁ, Silvie. Komunikace se seniory I.: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 121 s. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • JANEČKOVÁ, H. Sociální práce se starými lidmi. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
    doporučená literatura
  • HROZENSKÁ, M., DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. info
  • MLÝNKOVÁ, J. Péče o staré občany. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3872-7. info
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • BORZOVÁ, C., HOLMEROVÁ, I., JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy paměti - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. info
  • VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2614-4. info
  • KALVACH Z., ONDERKOVÁ, A. Stáří - Pojetí geriatrického pacienta jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • KOBĚRSKÁ, P. a kol. Společnou cestou. Jak mohou pečovatelé komunikovat s lidmi s demencí. Praha: Portál, 2003. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. - Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2000. info
  • RHEINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7169-828-8. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Modelové situace
Metody hodnocení
Zápočet: 1. Písemná seminární práce 2. Ústní zkoušení
Informace učitele
V rámci písemné seminární práce student zpracuje dle pokynů vyučujícího všechny otázky (20), které se nacházejí za každou kapitolou ve studijním materiálu: Quisová, S. - Komunikace se seniory I. 2019. Otázky budou zpracovány za pomoci odborné literatury, nutné využít min. 2 zdroje, tj. 1 povinnou a 1 doporučenou knihu. Písemnou práci student odevzdává ve stanoveném termínu do odevzdávárny IS SU. Případné připomínky musí student zapracovat do opravy a odevzdat ve stanoveném termínu. Po uznání práce se student může zúčastnit ústního zkoušení. Práce nesplňující požadavky nebude uznána a student se nemůže zúčastnit ústního zkoušení. Předmět je zakončen ústní zkouškou, která probíhá za přítomnosti min. 2 studentů, student si vylosuje 3 otázky (ze studijního materiálu a další doporučené literatury), které následně zodpoví.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.