FVP:UPPVMP009 Etopedie - Informace o předmětu
UPPVMP009 Etopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 11:25–12:10 C204
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie, nastínit historické a interdisciplinární kontexty společnosti, a to ve vztahu k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání jedinců s problémy v chování a s poruchou chování. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k níže uvedeným okruhům. Nabízí přehled v pojetí institucionální péči, orientaci ve strategických a metodických dokumentech tykající cílových skupin oboru. Do obsahu je zakomponovaná etopedická terminologie, deskripce a klasifikace klíčových kategorií, subjektů a objektů.
- Výstupy z učení
- odborné znalosti:
- Student zná význam speciální pedagogiky etopedické a její ukotvení v systému věd, zná předmět, cíl a rozsah působení
- Student ovládá etopedickou terminologii, orientuje se v subjektech a objektech speciálně pedagogické péče
- Student se orientuje v historiografii oboru a zná jeho hlavní představitele, včetně jejich společenského přínosu.
odborné dovednosti:
- Student umí na elementární úrovni teoreticky diferencovat základní kategorie v oblasti chování, umí je popsat a objasnit určité spojitosti
- Student umí popsat kontextuální rámec poruchy, problému v oblasti chování, včetně etiologie, kauzality a jiných kontextů
- Student umí diverzifikovat etiologii a základní symptomatologii poruchy a problémového chování.
obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat krátký odborný text k tématu, jehož závěry mají jasnou vypovídající hodnotu.
- Student dokáže samostatně zpracovat extrakt klíčových poznatků ze studovaného díla, umí vytvořit konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry k tématu, který zpracovával. - Osnova
- 1. Etopedie jako speciálněpedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět.
- 2 .-3.Etopedie a její pojetí u nás a ve světě.
- 4.- 5.Obecné filozoficko-pedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
- 6. Speciálněpedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
- 7. Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické.
- 8. Interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické. Klasifikace subjektů a objektů.
- 9. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec poruchy chování.
- 10. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec problémového chování.
- 11. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec rizikového chování.
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
- KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
- KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
- KALEJA, M. Etopedická propedeutika I. Opava: FVP SLU, 2018.
- KALEJA, M. 2013. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7464-396-5.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4
- KVITOVÁ, J.; PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
- KYUCHUKOV, H.; KALEJA, M.; SAMKO, M. (Eds.) Roma 01: Linguistic, Cultural, and Educational Issues of Roma. München : LINCOM GmbH, 2014. ISBN 9783862885824.
- UHLÍKOVÁ, P.; GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
- ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha Grada, 2016, ISBN 978-80-247-2992-3.
- MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
- doporučená literatura
- KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M., SMETANOVÁ, D. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-17-2.
- ČERNÍKOVÁ, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005. ISBN 80-7251-207-2.
- HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2005. ISBN 80-86708-05-5.
- JŮZL, M. Penitenciaristika a penologie II. Brno: IMS Brno, 2013. ISBN 978-80-87-182-34-5.
- JŮZL, M. Základy penologie a penitenciaristiky. Praha: UJAK, 2016.
- neurčeno
- ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
- ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
- ROSEN, Lisa H. Bullying in School. Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 9781137598929.
- JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, Pedagogická fakulta, 2009. Distanční studijní text. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Elektronicky dostupné časopisy: Social pathology and Prevention, Speciální pedagogika, Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Adiktologie
- Metody hodnocení
- Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 100% docházka do seminářů, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace Absolvování písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UPPVMP009