FVP:UPPVMP011 Speciální geragogika - Informace o předmětu
UPPVMP011 Speciální geragogika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 13:05–13:50 C306
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se s problematikou seniorského věku a potažmo prací se seniory ve speciálněpedagogickém kontextu. Podstatou předmětu je získat ucelené teoretické informace o vědní disciplíně, která se zabývá edukací a péčí o seniory v rámci České republiky.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student umí charakterizovat vědní disciplínu a předmět, na který je zaměřena
- Student se orientuje v základních termínech teorie gerontopedagogiky v souvislostech se speciální pedagogikou
- Student rozumí rozdílům v klasifikování stáří a procesu stárnutí z pohledu různých oborů
- Student umí posoudit celospolečenské tendence směrem k seniorům v populaci
- Student se orientuje v problematice demence a následných nemocí stáří
- Student umí posoudit obecná rizika stárnoucí populace
- Student zná možnosti rezidenčních a institucionálních zařízení pro seniory
- Student umí posoudit různé možnosti terciálního vzdělávání pro seniory v ČR.
Odborné dovednosti:
- Student umí klasifikovat seniora podle různých klasifikačních stupnic
- Student umí aplikovat test MMSE (dle českých kritérií)
- Student ohodnotí, dle běžných výstupů, možnost probíhající demence u seniora
- Student posoudí riziko stárnoucí populace celospolečensky.
Obecné způsobilosti:
- Student je schopen posoudit seniorskou populaci z hlediska rizik a možností
- Student umí posoudit schopnost seniory dle jednoduché kognitivní triády
- Student zná odlišnosti různých rezidenčních zařízení pro seniory v ČR
- Student umí aplikovat odborné znalosti z předmětu v interakci se seniorem. - Osnova
- 1. Vymezení a definování geragogiky v obecném kontextu směrem k současné situaci péče o seniory.
- 2. Historie péče o seniory, senior v dějinách.
- 3. Charakterizování terminů vztahujících se ke stáří a procesu stárnutí.
- 4. Multidisciplinární přístupy ke stáří a k seniorům.
- 5. Komparace klasifikací vztahující se ke stáří a k seniorům z různých pohledů, životních oblastí a vědních disciplín.
- 6. Parametry stáří se zaměřením na rizika seniorské populace.
- 7. Senior ve vztahu ke speciální pedagogice a problematice zdravotních postižení.
- 8. Nejčastější komplikace stárnutí – demence a nemoci související se stářím.
- 9. Péče o seniory ve specializovaných domovech a institucích.
- 10. Vzdělávání v seniorském věku.
- 11. Exkurze do zařízení pro seniory (dle aktuálních možností).
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- HAŠKOVCOVÁ, Helena Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
- JANIŠ, Kamil ml. a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 8071848239.
- KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-7329-403-8.
- KALVACH, Zdeněk a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 864 s. ISBN 80-247-0548-6.
- MÜHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada publishing s.r.o., 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.
- doporučená literatura
- GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
- KLEVETOVÁ, Dana, DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9.
- LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. 4. vyd. Grada Publishing, a.s., 2006, 368s. ISBN 80-247-1284-9.
- ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
- STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
- neurčeno
- KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
- MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007. xvi, 533. ISBN 9780787975883.
- NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
- ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-044-5.
- SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
- MERRIAM, Sharan B. Adult Learning. Jossey-Bass, 2013. ISBN 978-1118-1305-75.
- MÜHLPACHR, Pavel. Speciální geragogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Výukové metody
- Online: Přednášky, diskuze, brainstorming, rozhovor, samostatná práce, samostudium, příprava na jednotlivé semináře.
- Metody hodnocení
- Podmínky zápočtu:
Odevzdání seminární práce na téma Role a možnosti speciálního pedagoga v aktivizační práci se seniorem.
Úspěšné splnění zápočtového testu, tzn. 75% správně zodpovězených otázek. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UPPVMP011