FVPFPK05 Logopedická prevence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karolína Janštová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FVPFPK05/A: Pá 10. 3. 15:35–18:00 C310, Pá 21. 4. 15:35–18:00 C310, K. Janštová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 2/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
Výstupy z učení
Výstupy učení Odborné znalosti: -Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence; -Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence; -Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku; -Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů Odborné dovednosti: -Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí; -Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence; -Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností; Obecné způsobilosti: -Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání; -Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe; -Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
Osnova
  • Obsah: -Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR. -Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností. -Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. -Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči. -Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí. -Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. -Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. -Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Praktika z logopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 121 s. info
    doporučená literatura
  • LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. 2014.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
Výukové metody
Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, produktivní práce s textem, brainstorming, ) -Metody názorně – demonstrační (statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium, řízené studium, e-learning, blended learning, kritické myšlení)
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.