UNZSOK047 Ošetřovatelská péče v neonatologii 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
6/6/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Soňa Krejčí (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 24. 3. 13:55–18:50 C207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOK047/A: Čt 23. 3. 13:55–18:50 C306, G. Světnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student/ka umí definovat obor Neonatologii a třístupňový systém péče o matku a novorozence v ČR, umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty péče o novorozence s důrazem na péči o fyziologického i patologického novorozence. Student/ka umí definovat definovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii. Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu ošetřovatelského zhodnocení/anamnézy ke zhodnocení stavu novorozence, dále je schopen plánování péče – stanovení diagnóz, stanovení očekávaných výsledků (cílů, kritérií), intervencí u vybraných stavů, dokáže vyhodnotit péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit postupy v péči o novorozence, v edukaci matky/rodičů dítěte. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o novorozence metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Perinatální asfyxie a resuscitace novorozence – management ošetřovatelské péče 2. Zajištění dýchacích cest novorozenci a možnosti oxygenoterapie, zajištění umělé plicní ventilace u novorozence – management ošetřovatelské péče 3. Řízená hypotermie novorozence – management ošetřovatelské péče 4. Vybrané poruchy dýchání a patologické stavy plic u novorozenců – management ošetřovatelské péče 5. Kardiologická problematika, vrozené srdeční vady u novorozenců – management ošetřovatelské péče 6. Porodní traumatizmus u novorozenců – management ošetřovatelské péče 7. Vybraná onemocnění centrální nervové soustavy u novorozenců – management ošetřovatelské péče 8. Poruchy vnitřního prostředí u novorozenců – management ošetřovatelské péče 9. Vybraná onemocnění trávicí soustavy u novorozenců – management ošetřovatelské péče 10. Vybraná onemocnění močové soustavy u novorozenců – management ošetřovatelské péče 11. Vybraná onemocnění krevní soustavy u novorozenců, hyperbilirubinémie – management ošetřovatelské péče 12. Vybraná onemocnění a patologie kůže u novorozenců – management ošetřovatelské péče 13. Infekce plodu a novorozence – management ošetřovatelské péče 14. Novorozenec s nízkou porodní hmotností pod 2500g, nedonošený novorozenec - management ošetřovatelské péče 15. Retinopatie nedonošených, bronchopulmonální dysplázie a diabetická fetopatie – management ošetřovatelské péče.
Literatura
    povinná literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2011. 189 s. ISBN 978-80-247-3940-3.
  • European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation, 2020.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2013. ISBN 978-80-7013-560-0. info
  • JANOTA, J., STRAŇÁK, Z. Neonatologie. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2994-0. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
    doporučená literatura
  • RABASOVÁ, P., SIKOROVÁ, L. Spolehlivost klinických ukazatelů novorozenecké sepse. Praktický lékař. 2015;95(3):131–140. ISSN 0032–6739.
  • RABASOVÁ, P., SIKOROVÁ, L. Výsledky testování Novorozenecké škály pro hodnocení rizika sepse (SOS-CZ). Praktický lékař. 2014;94(4):184–189. ISSN 0032–6739.
  • RABASOVÁ, P. Validation studies of nursing diagnoses in neonatology. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517.
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Péče o fyziologického novorozence. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=1346.
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • RABASOVÁ, P. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2017;8(2): 622–631. ISSN 2336-3517.
  • RABASOVÁ, P., SIKOROVÁ, L. Dotazník Newborn Scale of Sepsis – česká verze (SOS-CZ) pro hodnocení rizika sepse u novorozenců. Praktický lékař. 2012;92(10-12):558–562. ISSN 0032–6739.
  • JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5.
  • RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. 2019;10(1): 44–62. ISSN 1804-3682.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • GOMELLA, T. L., LISSAUER T., FANAROFF A. Neonatology at a Glance. UK: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-0-6320-5597-5. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 6p+6c hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.