UPPVJP006 Obecná gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 10. 3. 15:35–19:40 C312, Pá 14. 4. 15:35–19:40 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP006/A: Čt 9:45–10:30 C306, kromě Čt 30. 3., kromě Čt 18. 5. ; a Pá 31. 3. 12:15–13:00 C301, Čt 18. 5. 9:45–10:30 C204, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů obecné gerontagogiky v konceptu CŽU, které by měl pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, o vztahu k ostatním edukačním disciplínám a koncepcím.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost vzniku gerontagogiky jako vědní disciplíny, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat její předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace seniorů, jakož i charakterizovat soustavu podpůrných vědních disciplín a taktéž i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí.
Oborovédovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice seniorů zasazené do konceptu celoživotního učení. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti:Student je způsobilý vnímat problematiku vývoje a kontinuální kultivace seniora komplexně – v souvislostech edukačních disciplín a disciplín hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Osnova
  • 1. Klíčové pojmy, historické a kauzální souvislosti přípravy na zdravé stáří; rodina a příprava jejího člena na stáří
  • 2. Fenomén stáří a stárnutí populace (stárnutí a stáří – přirozená součást života člověka; Individuálnost stárnutí; Mezinárodní srovnání věkové struktury obyvatelstva; K věkové struktuře a stárnutí populace České republiky
  • 3. Gerontagogika jako věda, její konstituční pojetí; pojem a předmět gerontagogiky; dimenze gerontagogiky jako vědy
  • 4. Charakteristické rysy seniorské populace; biologické a kognitivní změny v průběhu stárnutí; stav a produktivita člověka ve stáří
  • 5. Kompetence edukátoraa dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické)
  • 6. Vývojové potenciály a úlohy v séniu; vývoj osobnosti v séniu; vývojové úlohy v séniu
  • 7. Edukační souvislosti stárnutí populace; příprava na zdravé stárnutí – znak moderní společnosti; edukace po celý život v kontextu CŽU – priorita a právo seniorů
  • 8. Andragogická báze pro edukaci seniorů; andragogická báze – východisko pro edukaci seniorů; základní determinanty efektivního procesu edukace seniorů; vitální mechanismy sénia a učení se seniorů)
  • 9. Klíčové složky edukace seniorů; základní cíle a funkce edukace seniorů; obsahové zaměření edukace seniorů; zásady efektivní edukace seniorů
  • 10. Formy v edukaci seniorů; metody edukace seniorů; diagnostika – podpůrný element efektivní edukace seniorů
  • 11. Organizace pracovních podmínek s ohledem na věk seniorů; úrovně organizování pracovních podmínek seniorů; diskriminace seniorů s ohledem na věk – projevy a důsledky
  • 12. Významné instituce pro rozvoj edukace seniorů; celosvětové evropské a národní instituce, jejich programy a aktivity
  • 13. Klíčové dokumenty pro edukaci seniorů
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Obecná gerontagogika. Distanční studijní text [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=456
  • MÜHLPACHR, P.Geragog jako nová profese v procesu celoživotního vzdělávání. Pedagogická orientace. 2002, 12(4), 96–101. ISSN 1211-4669 (print). ISSN 1805-9511(on-line).
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
    doporučená literatura
  • ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov. Bratislava: UK, 2007. ISBN 978-80223-2287-4.
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In:Š. ČÍŽKOVÁ et al., eds. Dětství, dospělost, stáří: variace na lidský život: Univerzita třetího věku, letní semestr 2008/09, aula Slezské univerzity Opava: [sborník přednášek Ústavu pedagogický
  • KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika. (encyklopedické heslo s. 1081 - 1086) in ŠVEC, Š. (ed.) Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-3747-2. info
  • LIPPHARDT, A., LEEN-THOMELE, E., COROIAN, E. andP. HELD. Older Adults and Learning Technology: Innovations in Adults´and Seniors´ Education.Innovation in Aging. 2017, 1(S1). EISSN 2399-5300.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Kvalita života seniorů. 1. vydání. Brno: MSD, 2017, 163 s. Výzkumná agentura Ministerstva školství SR. ISBN 978-80-7392-260-3. info
  • PETŘKOVÁ, A - ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. (studijní texty střediska distančního vzdělávání UP). Olomouc: FF UP, 2004. ISBN 80-244-0879-1. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • RABUŠICOVÁ, M., ed. a L. RABUŠIC, ed. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
Výukové metody
Monologické a dialogické metody
Metody hodnocení
zkouška - ustní (zapsání ke zkoušce - splnění podmínek ze semináře - splnění aktivit, docházka)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2024.