FVP:UPPVJP006 Obecná gerontagogika - Informace o předmětu
UPPVJP006 Obecná gerontagogika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů obecné gerontagogiky v konceptu CŽU, které by měl pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, o vztahu k ostatním edukačním disciplínám a koncepcím.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost vzniku gerontagogiky jako vědní disciplíny, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat její předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace seniorů, jakož i charakterizovat soustavu podpůrných vědních disciplín a taktéž i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí.
Oborovédovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice seniorů zasazené do konceptu celoživotního učení. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti:Student je způsobilý vnímat problematiku vývoje a kontinuální kultivace seniora komplexně – v souvislostech edukačních disciplín a disciplín hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně. - Osnova
- 1. Klíčové pojmy, historické a kauzální souvislosti přípravy na zdravé stáří; rodina a příprava jejího člena na stáří
- 2. Fenomén stáří a stárnutí populace (stárnutí a stáří – přirozená součást života člověka; Individuálnost stárnutí; Mezinárodní srovnání věkové struktury obyvatelstva; K věkové struktuře a stárnutí populace České republiky
- 3. Gerontagogika jako věda, její konstituční pojetí; pojem a předmět gerontagogiky; dimenze gerontagogiky jako vědy
- 4. Charakteristické rysy seniorské populace; biologické a kognitivní změny v průběhu stárnutí; stav a produktivita člověka ve stáří
- 5. Kompetence edukátoraa dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické)
- 6. Vývojové potenciály a úlohy v séniu; vývoj osobnosti v séniu; vývojové úlohy v séniu
- 7. Edukační souvislosti stárnutí populace; příprava na zdravé stárnutí – znak moderní společnosti; edukace po celý život v kontextu CŽU – priorita a právo seniorů
- 8. Andragogická báze pro edukaci seniorů; andragogická báze – východisko pro edukaci seniorů; základní determinanty efektivního procesu edukace seniorů; vitální mechanismy sénia a učení se seniorů)
- 9. Klíčové složky edukace seniorů; základní cíle a funkce edukace seniorů; obsahové zaměření edukace seniorů; zásady efektivní edukace seniorů
- 10. Formy v edukaci seniorů; metody edukace seniorů; diagnostika – podpůrný element efektivní edukace seniorů
- 11. Organizace pracovních podmínek s ohledem na věk seniorů; úrovně organizování pracovních podmínek seniorů; diskriminace seniorů s ohledem na věk – projevy a důsledky
- 12. Významné instituce pro rozvoj edukace seniorů; celosvětové evropské a národní instituce, jejich programy a aktivity
- 13. Klíčové dokumenty pro edukaci seniorů
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Obecná gerontagogika. Distanční studijní text [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=456
- MÜHLPACHR, P.Geragog jako nová profese v procesu celoživotního vzdělávání. Pedagogická orientace. 2002, 12(4), 96–101. ISSN 1211-4669 (print). ISSN 1805-9511(on-line).
- ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- doporučená literatura
- ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov. Bratislava: UK, 2007. ISBN 978-80223-2287-4.
- KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In:Š. ČÍŽKOVÁ et al., eds. Dětství, dospělost, stáří: variace na lidský život: Univerzita třetího věku, letní semestr 2008/09, aula Slezské univerzity Opava: [sborník přednášek Ústavu pedagogický
- KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika. (encyklopedické heslo s. 1081 - 1086) in ŠVEC, Š. (ed.) Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-3747-2. info
- LIPPHARDT, A., LEEN-THOMELE, E., COROIAN, E. andP. HELD. Older Adults and Learning Technology: Innovations in Adults´and Seniors´ Education.Innovation in Aging. 2017, 1(S1). EISSN 2399-5300.
- MÜHLPACHR, Pavel. Kvalita života seniorů. 1. vydání. Brno: MSD, 2017, 163 s. Výzkumná agentura Ministerstva školství SR. ISBN 978-80-7392-260-3. info
- PETŘKOVÁ, A - ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. (studijní texty střediska distančního vzdělávání UP). Olomouc: FF UP, 2004. ISBN 80-244-0879-1. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- RABUŠICOVÁ, M., ed. a L. RABUŠIC, ed. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
- Výukové metody
- monologické a dialogické výukové metody
- Metody hodnocení
- zkouška (podmínkou zapsání na zkoušku je splnění požadovaných aktivit a docházka do seminářů)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UPPVJP006