UPPVMK037 Multikulturní výchova

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
10/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 24. 2. 10:35–13:50 C312, 14:45–18:00 C312, Pá 24. 3. 17:15–18:00 C311, 18:05–18:50 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má seznámit studenty s danou terminologií, která se pojí k otázkám menšin. Cílem předmětu je vytvořit u studenta první pojetí o multikulturalitě jako nově vznikající disciplíně, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikulturality, také má poskytnout informace pro (speciálně) pedagogickou praxi v kontextu orientace extremistických skupin, náboženských hnutí, romského národa a ostatních utlačovaných či znevýhodňovaných skupin.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student ovládá terminologii vztahující se k otázce multikulturality
- student se orientuje v cílových skupinách problematiky
- student zná základní teoretické zázemí k jednotlivým cílovým skupinám
- student umí vymezit teoreticky základní konstrukty (př. postoj, názor, vztah ad.)
Odborné dovednosti:
- student rozumí, chápe a vnímá nepříznivý dopad extremistických, rasistických, xenofobních a jim obdobně laděným záměrům členů společnosti
- student dokáže popsat procesy formování názorů a postojů, stejně tak faktory, které mají vliv na jejich změnu
- student umí diferencovat vlastní názor, postoj a vztah k daným jevům, okolnostem
- dokáže problematiku menšin vnímat obšírněji, než na úrovni sebe sama, resp. vlastního sociokulturního zázemí
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat odborný text k tématu a tento text dokáže interpretovat v různých modalitách, má k nim relevantní argumentační závěry
- student dokáže zpracovat extrakt klíčových poznatků, konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry
Osnova
  • 1. Základní konstrukty a terminologická východiska.
  • 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu.
  • 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy.
  • 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata.
  • 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání.
  • 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence.
  • 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 8. Migrace jako společenská problém.
  • 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 11. Sexualita a její a kontextuální souvislosti.
  • 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním.
Literatura
    povinná literatura
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-2104-724-2.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
  • ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
    doporučená literatura
  • CICHÁ, M., MÁČALOVÁ, J., MORAVCOVÁ, B., PREISSOVÁ KREJČÍ, A., PROKEŠ, M., ROUBÍNKOVÁ, M. Romové očima pedagogů základních a středních škol. AntropoWebzin. 2016, č. 1-2, s. 21-30. ISSN 1801-8807.
  • CICHÁ, M., PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Prevention of social problems facing marginalized groups in Czech schools – a starting point to educational social work. Clinical social Work and Health Intervention. 2016, roč. 7, č. 1, s. 28-38. ISSN 2076-9741.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., MÁČALOVÁ, J. Redukcionistické chápání multikulturní výchovy na českých školách. Studia paedagogica. 2016, roč. 21, č. 3, s. 63-79. ISSN 1803-7437.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., MÁČALOVÁ, J., CICHÁ, M., MORAVCOVÁ, B. Migrace, integrace a česká škola. Paidagogós, roč. 2016, č. 1, s. 70-89. ISSN 1213-3809.
    neurčeno
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • CARR, S. Supporting Children with Behaviour Issues in the Classroom. David Fulton Publishers, 2017. ISBN 978-1138673830.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-8702-731-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturní výchova. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.