FVP:UPPVIK010 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
UPPVIK010 Pedagogika volného času
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 1. 3. 9:45–11:20 C308, Pá 15. 3. 11:25–13:00 C205, Pá 12. 4. 11:25–13:00 C205, Pá 19. 4. 11:25–13:00 C205, Pá 26. 4. 9:45–11:20 C205
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Osnova
- 1. Pedagogika volného času – profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie)
- 2. Volný čas – vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas
- 3. Determinanty volnočasového chování – teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
- 4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky. Psychologické aspekty výchovy ve volném čase.
- 5. Výchova mimo vyučování – funkce, cíle, dimenze, současné pojetí. Zájmová činnost.
- 6. Metodika herních činností.
- 7. Herní systémy. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
- 8. Sociální prostředí výchovných zařízení – domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub
- 9. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež)
- 10. Volný čas seniorů – definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends
- 11. Osobnost pedagoga volného času – typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, Kamil ml. Pedagogika volného času – vybraná témata. Opava: Slezská univerzita, 2017.
- HÁJEK, B., B. HOFBAVEN a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-262-0030-7. info
- CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností: studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5.
- JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
- Bendl, Stanislav a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 306 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4248-9.
- VALENTA, M. a kol. Herní specialista v somatopedii. 3. vyd. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2008, s. 81–110. ISBN 978-80-244-2137-7.
- doporučená literatura
- EVANGELU, Jaroslava Ester. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
- NAZARETH, Linda. The Leisure Economy: How Changing Demographics, Economics and Generational Attitudes Will Reshape Our Lives and Our industries. Mississauga: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0470840344.
- ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
- PELÁNEK, R. výukové programy - Multimédia, interakce, diskuse, aktuální témata. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8. info
- HANUŠ, R, CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
- Výukové metody
- Monologické, dialogické, aktivizační metody
- Metody hodnocení
- zkouška: písemná v rozsahu přednášek a určené povinné literatury (podmínkou zapsání ke zkoušce je splnění zadaného úkolu v rámci studia v kombinované formě)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIK010