UPPVIK042 Social Education Working with Selected Groups

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
10/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 8. 3. 13:05–14:40 C207, 14:45–16:20 C207, Fri 15. 3. 13:05–16:20 C207, Fri 22. 3. 13:55–15:30 C208
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce students to the system of care for children at risk in the Czech Republic. Special attention is paid to early care, institutional care and foster family care. Students will become familiar with specific strategies and methods that represent innovations in this system. A specific objective is to clarify the issue of risky behavior of children and youth and its prevention in schools.
Learning outcomes
The learner will be able to describe the specifics: The system of care for children at risk in the Czech Republic Early care Institutional care Foster family care Social work in families The learner will be able to apply knowledge about the prevention of risky behavior of children and youth in school. The learner will critically reflect on the setting of the system of care for at-risk children in the country. The learner will be able to design a prevention program or innovation in a specific school or organization.
Syllabus
  • 1.Care for endangered children in the Czech Republic 2.Innovations in care for children at risk. 3.Early care 4.Early intervention 5.Attachment theory and its application in working with children and families. 6.Institutional care 7.Foster care. 8.Risk behaviors in children and adolescents. 9.Social work in families 10.Family conferences 11.Social educator in school 12.Social worker in school.
Literature
    required literature
  • VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
  • BĚLÍK, Václav a kol. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 120 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0599-1. https://www.bookport.cz/kniha/slovnik-socialni-patologie-3983/
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
    recommended literature
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
  • DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
  • BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-271-2013-0.
  • JANOŠOVÁ, Pavlína et al. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • KALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
Teaching methods
Explanation, discussion, group work brainstorming, problem-based learning
Assessment methods
1. Seminar paper: the condition for admission to the final written test is the submission of a seminar paper on the given topic of at least 3600 characters including spaces (i.e. 3 standard pages) and references to professional sources (note: according to the ISO 690:2022 citation standard).
2. Written test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
Teacher's information
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě s vyučujícím.

Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz.

The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UPPVIK042