FVP:UPPVMP042 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
UPPVMP042 Pedagogika volného času
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 14:45–15:30 C201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP042/B: St 9:45–10:30 C202, kromě St 20. 3. ; a Út 26. 3. 13:05–13:50 C202, E. Ondřejová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují v praxi.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času
- student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- student umí popsat a klasifikovat instituce volnočasového zaměření dle různých klasifikačních kritérií
Odborné dovednosti:
- student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací
Obecné způsobilosti:
- student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit - Osnova
- 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
- 2. Volný čas - vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas.
- 3. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
- 4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky).
- 5. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
- 6. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel.
- 7. Herní systémy – švýcarský, mistrovský, vylučovací, organizace sportovních turnajů.
- 8. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
- 9. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
- 10. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
- 11. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
- Literatura
- povinná literatura
- HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
- HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- JANIŠ, K., SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- doporučená literatura
- EVANGELU, J. E. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
- PELÁNEK, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
- ZOUHAROVÁ, K. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
- neurčeno
- HAVEL, J. et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
- HÁJEK, B. a kol. Školní družina. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
- HOFBAUER, B., KAPLÁNEK, M. ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
- KAPLÁNEK, M. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
- KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
- Van WYNSBERGHE, R. M. Adaptive Education. University of Toronto Press, 2016. ISBN 978-1442630406.
- JANIŠ, K. ml. Pedagogika volného času. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast studentů na seminářích a zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou připuštění studenta k písemnému testu. Splnění písemného testu, který je tvořený uzavřenými otázkami. Student pro splnění zápočtu musí správně odpovědět a získat minimálně 21 ze 40 bodů v testu, což odpovídá bodovací škále (51 bodů ze 100 bodů) podle systému bodování na univerzitní škále.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMP042