FVP:UVSSPUP022 Menšinové skupiny - Informace o předmětu
UVSSPUP022 Menšinové skupiny
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 19. 2. až Ne 14. 4. Čt 9:45–10:30 C312, Po 15. 4. až Ne 19. 5. Čt 9:45–10:30 C312, kromě Čt 16. 5. ; a Čt 16. 5. 9:45–10:30 C202
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen k základní orientaci v problematice sociální práce s osobami se statusem žadatele o mezinárodní ochranu, azylanta či členy etnických či subkulturních skupin. Cílem předmětu je předání informací o potřebách migrace, migračních vlnách a imigračních politik. Dále budou studenti seznámeni s mezinárodní, eurounijní a českou legislativou vztahující se k migraci, uprchlictví, mezinárodní ochranou a azylem. Předmět seznamuje studenty s vybranými přístupy sociální práce s definovanými skupinami jak ve státních institucích tj. zřízených Ministerstvem vnitra České republiky, tak v institucích nestátního neziskového sektoru. Největší pozornost je věnována důvodům vedoucím k migraci, postavení uprchlíka ve společnosti, definování jeho základních fyzických, sociálních a psychických potřeb, jenž může poskytovat sociální práce. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních interkulturních odlišnostech v přímé interakci s klientem s odlišného etnokulturního prostředí. Student bude schopen si uvědomit potřebu kulturní senzitivity, nebezpečí egocentrismu, předsudků a stereotypů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat a uvědomovat si základní pojmy z oblasti interkulturní komunikace, specifické práce s jedinci z odlišného kulturního prostředí. Student umí popsat nebezpečí kulturního šoku a způsob jeho eliminace, zná základní faktory odlišných neverbálních komunikací vycházejících z odlišných sociokulturních prostředí. Ovládá základní uprchlickou a migrační legislativu v rámci České republiky a Evropské unie. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat s osobami z odlišného etnokulturního prostředí s vysokou dávkou kulturní senzitivity. Dokáže popsat jednotlivé kroky azylového řízení a Státního integračního programu a případným klientům správně poradit. Obecná způsobilost: Student chápe kulturní či etnickou diverzifikaci společnosti jako výhodu v globalizovaném světě. Je schopen jednat s uvědomovaným nebezpečím kulturních předsudků či stereotypů s nebezpečím diskriminace.
- Osnova
- Přednášky
1. Základní pojmy v problematice globalizace, migrace a uprchlictví
2. Migrační legislativa mezinárodní, eurounijní, v České republice
3. Azylová migrace
4. Proces řízení o udělení mezinárodní ochrany v České republice
5. Sociální práce s žadateli o mezinárodní ochranu v zařízeních Ministerstva vnitra České republiky
6. Sociální práce v organizacích nestátního neziskového sektoru
7. Etnicita, kulturní senzitivita
8. Interkulturní komunikace jako základní metoda sociální práce
9. Kulturní diverzita v sociálních službách v České republice
10. Etnické menšiny v České republice
11. Náboženské skupiny v České republice
12. Vybrané subkultury jako možní klienti sociální práce
13. Shrnutí
Seminář bude realizován formou diskusí se studenty a prezentací příkladů dobré praxe integrace menšin.
- Přednášky
- Literatura
- povinná literatura
- Zákon č. 273/2001 Sb. Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Za hranice multikulturalismu. Monografie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
- MOREE, D. 2015. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 204 s. ISBN 978-80-262-0915-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
- Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- doporučená literatura
- HIRT, Tomáš a JAKOUBEK, Marek (ed.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea; CICHÁ, Martina a GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a ŠOTOLA, Jaroslav. Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3140-6.
- ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822. info
- Šišková, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9. info
- neurčeno
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a JUÁREZ-TOLEDO, Rafael. Sociální exkluze v multikulturních společnostech: komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3648-7.
- PASTRŇÁK, R. Sociální práce s menšinami a migranty. Opava: Optys, 2008. ISBN 978-80-85819-69-4. info
- Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9. info
- PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
- NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8. info
- Informace učitele
- V seminářích budou studentům zadávány kontrolní úkoly jak ústně, tak v písemné formě, vyžaduje se aktivní účast na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UVSSPUP022