UNZSOP018 Výchova ke zdraví a zdravý životní styl

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/10/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Cílem předmětu je studenty seznámit s problematikou životního stylu, úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejich riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Absolvováním předmětu studenti získají znalosti související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti budou disponovat dostatečnými znalostmi pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu je student schopen identifikovat rizikové faktory související s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Obecná způsobilost (kompetence): Po absolvování předmětu student dokáže efektivně edukovat o rizikových faktorech souvisejících s problematikou zdravého životního stylu, s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí na návykových látkách. Studující bude schopen po absolvování předmětu metodicky vést a organizovat výchovnou péči o děti všech věkových skupin, vypracovávat programy výchovné péče a doporučovat úpravu prostředí. Dále bude schopen organizovat a účastnit se kampaní na podporu zdraví a prevence onemocnění, úrazů, šikany, domácího násilí a rizikového chování v dětském věku a hodnotit výsledky těchto programů.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Zdraví a jeho determinanty. Programy prevence a podpory zdraví. Zdravý životní styl. Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví 2. Orientace na zdraví - zdravotnická politika a strategie, prevence v ošetřovatelství. Zjišťování kvality života, programy vedoucí ke zdravému životnímu stylu, program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století" 3. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví 4. Stres v dětském věku, stresory, projevy, následky působení stresu 5. Úrazy v dětském věku – dělení úrazů, rizikové faktory, 6. Týrání, zanedbávání a zneužívání dětí. Formy násilí. 7. Šikana, dítě jako oběť šikany, dítě jako agresor, stádia a následky šikany 8. Závislost na návykových látkách, dělení návykových látek, léčba a následná péče. Přehled probírané látky cvičení: 1. Prevence stresu, strategie zvládání stresu, zařízení pro krizovou pomoc 2. Prevence úrazů u dětí v různých věkových kategoriích 3. Edukace rodičů o rizicích úrazů u dětí, zajištění bezpečného prostředí 4. Prevence týrání, zanedbávání a zneužívání dětí v komunitní péči 5. Stockholmský syndrom. Syndrom týraného dítěte (syndrom CAN). Organizace a linky zaměřené na pomoc obětem a na prevenci 6. Varovné příznaky šikany, první pomoc, šikana z právního hlediska 7. Prevence závislostí na návykových látkách v primární, sekundární a terciální péči – alkohol, kouření, nealkoholové drogy 8. Prevence závislostí na návykových látkách v komunitní péči – závislost na internetu, gambling.
Literatura
    povinná literatura
  • PELCÁK, S. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
  • VRUBLOVÁ, Y. Výchova ke zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/.
  • PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management (Grada). ISBN 978-80-247-4751-4.
  • MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • SVĚTNICKÁ, Gabriela. Zdravý životní styl. Opava, 2020. info
    doporučená literatura
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1357-4.
  • SEDLÁKOVÁ, G. a kol. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. Zdravotní gramotnost a zdravotní politika: sborník textů pro kolokvium. Praha: Ústav pro zdravotní gramotnost, z.ú., 2017.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, statická prezentace, produktivní práce s textem, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test - 80% úspěšnost.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.