UNZSOP023 Ošetřovatelská péče v pediatrii 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/20/25. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Dalibor Hudec, MBA (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student je schopen popsat postupy a principy ošetřovatelské péče u dětí s různými typy onemocnění a úrazů. Dokáže charakterizovat ontogenetické zvláštnosti dětského věku. Odborné dovednosti: Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl/byla schopen/schopna plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Poruchy metabolismu 2. Onemocnění dýchacích cest 3. Oční choroby 4. Onemocnění srdce a krevního oběhu 5. Onemocnění krve a krvetvorby 6. Maligní onemocnění 7. Onemocnění urogenitálního systému 8. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s poruchou metabolismu 9. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním dýchacích cest 10. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s oční vadou a onemocněním 11. Specifika ošetřovatelské péče o dítě s onemocněním urogenitálního systému.
Literatura
    povinná literatura
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-772-1.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 980-7248-472-0. info
  • SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
    doporučená literatura
  • European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015. info
  • JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5.
  • ZÁNOVITOVÁ, M., OVŠONKOVÁ, A. Ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-082-7.
  • POTTS, N. L., MANDLECO, B. L. Pediatric nursing: caring for children and their families. 3rd ed. Clifton Park, NY: Delmar Cengage Learning, 2012. ISBN 978-1-4354-8672-0.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.