UPPVJK017 Speciální gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika/gerontagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k seniorům s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální gerontagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením seniorského věku: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností. V rámci skupinových konzultací a seminářů studenti využijí fakultní výukový byt pro imobilní jedince k tomu, aby si vyzkoušeli běžné denní aktivity např. na invalidním vozíku s využitím kompenzačních pomůcek.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální gerontagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace a poradenské práce.
Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení u seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.
Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení seniorů s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Základní vymezení předmětu speciální gerontagogika, postavení v systému věd, základní terminologie, cíl a předmět oboru
  • 2. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
  • 3. Systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří
  • 4. Historický vývoj péče o postižené. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti
  • 5. Metody speciální pedagogiky se zaměřením na osoby s postižením seniorského věku. Výzkumné strategie a přístupy. Speciálněpedagogické aktivizační postupy terapeutické povahy
  • 6. Osobnost jedince se zdravotním postižením, specifičnost vývoje s důrazem na specifika osobnosti v seniorském věku.
  • 7. Senioři se zrakovým postižením (problematika tyflopedická)
  • 8. Senioři se sluchovým postižením (problematika surdopedická)
  • 9. Senioři s mentálním postižením (problematika psychopedická)
  • 10. Senioři s tělesným a zdravotním znevýhodněním (problematika somatopedická)
  • 11. Senioři narušenou komunikační schopností (problematika logopedická)
  • 12. Alternativní a augmentativní komunikace
  • 13. Exkurze do vybraného zařízení
Literatura
    povinná literatura
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. info
  • JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9. info
  • KIMPLOVÁ, T. a M. KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Speciální gerontagogika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • LECHTA, Viktor, ed. Inkluzívna pedagogika a jej komponenty. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-704-5. info
  • MÜLLER, O. Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3688-3.
  • PROCHÁZKOVÁ, L. et al. Speciální andragogika. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3603-6. info
  • KREJČÍŘOVÁ, O. Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3690-6.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • RŮŽIČKA, Michal a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9. info
Metody hodnocení
zápočet, zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.