UPPVMK050 Praktika z logopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí poskytovat přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti. Pozornost bude věnována orientační diagnostice jazykových a řečových dovedností, činnostem zaměřeným na podporu přirozeného vývoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží. Důraz bude kladen na aplikaci reedukačních postupů a cvičení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student objasní kompetence logopedického asistenta
- student popíše fyziologické zvláštnosti a rizikové projevy ve vývoji řeči v kontextu jazykových rovin
- student vysvětlí principy orientační logopedické diagnostiky
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat prostředky orientační logopedické diagnostiky u dětí a žáků s rizikovými projevy ve vývoji řeči
- student poskytuje přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků s prostou vadou výslovnosti
- student realizuje logopedem stanovené reedukační postupy
- student plánuje a realizuje preventivní stimulační programy za účelem podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- student poskytuje zákonným zástupcům dětí a žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
- student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1.-2. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
  • 4.-5. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči z hlediska jazykových rovin.
  • 6.-7. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
  • 8. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
  • 9. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
  • 10.-11. Metodika reedukace opožděného vývoje řeči.
  • 12. Metodika reedukace dyslalie.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
  • ZEZULKOVÁ, E. Reedukace dyslalie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-546-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
  • SHAPIRO, Ch. J. Innovative Approaches to Supporting Families of Young Children. Springer, 2016. ISBN 978-3319390574.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Praktika z logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Splnění semestrální práce dle stanovených kritérií (podmínka připuštění k písemnému zápočtu). Úspěšné splnění zápočtu dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.