FVP:USPCZV109 Speciálněpedagogická praxe - Informace o předmětu
USPCZV109 Speciálněpedagogická praxe
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 45/0/15. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem realizace praxe je upevnění všeobecných, odborných pedagogicko-psychologických, speciálněpedagogických znalostí a dovedností, jejich ověření praktickou aplikací ve školském terénu v práci učitele praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele. Důraz je kladen na reflexi studenta, na jeho autoevaluaci k výkonu své profese.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- rozumět zákonitostem výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ve vztahu k výkonu funkce učitelů praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele,
- být součinný v otázkách inkluze ve vzdělávání. - Osnova
- Při praxi je kladen důraz na respekt ke speciálním potřebám cílové skupiny osob napříč věkovými kategoriemi při realizaci preventivních stimulačních programů a činností zaměřených na předcházení, odstraňování nebo zmírnění problémů v jejich osobnostním a sociálním rozvoji.
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
- BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
- KENDLÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
- MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Metodika práce asistenta pedagoga: podpora samostatnosti žáka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4714-8.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga: profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
- RŮŽIČKOVÁ, V. a kol. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/USPCZV109