USPCZV111 Závěrečná zkouška - Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je bez realizace výuky. Jeho obsah vychází z předmětů: Základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování (USPCZV102), Současné trendy ve speciální pedagogice (USPCZV103), Psychopedie, etopedie, somatopedie (USPCZV104), Logopedie, surdopedie, oftalmopedie (USPCZV105), Speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence (USPCZV106), Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice (USPCZV108).
Osnova
  • Speciální pedagogika v systému věd: její vývoj, předmět a společenské cíle.
  • Koncepce speciální pedagogiky, heterogenita cílových skupin oboru a perspektiva současných trendů.
  • Klíčové aktuální otázky speciální pedagogiky v rezortu školství, zdravotnictví a rezortu rodiny a sociálních věcí.
  • Základní terminologie ve speciální pedagogice, jejich obsahy a významy, inter/trans/multidisciplinární přístupy.
  • Úskalí socializačních procesů u osob různých cílových skupin speciální pedagogiky a jejich dopady do kvality života.
  • Speciálněpedagogická intervence v institucionální terénní školské a sociální praxi.
  • Speciálněpedagogická diagnostika ve školské praxi: vymezení, klasifikace, metody, principy a další atributy výchovy a vzdělávání.
  • Speciálněpedagogická reedukace, kompenzace a další přístupy v terénní školské a sociální praxi.
  • Speciálněpedagogické poradenství v terénní školské a sociální praxi.
  • Speciálněpedagogická prevence, komprehenzivní rehabilitace, profylaktika a systém rané péče.
  • Komunikační systémy ve speciálněpadagogické školské a sociální praxi.
  • Psychopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace mentálního postižení, charakteristika vybraných druhů mentálního postižení, faktory ovlivňující socializaci osob s mentálním postižením).
  • Somatopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace tělesného postižení, charakteristika vybraných druhů tělesného postižení, faktory ovlivňující socializaci osob s tělesným postižením).
  • Poruchy autistického spektra (vymezení pojmu, etiologie, klasifikace poruch autistického spektra, charakteristika vybraných druhů poruch autistického spektra, faktory ovlivňující socializaci osob s poruchami autistického spektra).
  • Oftalmopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace zrakového postižení, charakteristika vybraných druhů zrakového postižení, faktory ovlivňující socializaci osob se zrakovým postižením).
  • Logopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace narušené komunikační schopnosti, charakteristika vybraných druhů narušené komunikační schopnosti, faktory ovlivňující socializaci osob s narušenou komunikační schopností).
  • Surdopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace sluchového postižení, charakteristika vybraných druhů sluchového postižení, faktory ovlivňující socializaci osob se sluchovým postižením).
  • Etopedie (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace poruch chování, jejich charakteristika, problémové chování, rizikové projevy chování, transdisciplinární pojetí poruchy chování).
  • Specifické poruchy učení a chování (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace specifických poruch učení a specifických poruch chování, jejich charakteristika, deficity dílčích funkcí).
  • Souběžné postižení více vadami (vymezení pojmů, etiologie, klasifikace dle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, charakteristika vybraných kombinovaných postižení, faktory ovlivňující socializaci osob se souběžným postižením více vadami).
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9189-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8757-6.
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ, J., PIPEKOVÁ, J., ŘEHULKA, E., VIKTORIN, J., VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80
  • BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
  • BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BENEŠ, P. Zrakové postižení. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2635-4.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DOLEŽALOVÁ, L., FIALOVÁ, I., OŠLEJŠKOVÁ, H., ŘEHULKA, E., ŠLAPÁK, I., VÍTKOVÁ, M. Inkluze žáků se zdravotním postižením z pohledu lékaře, psychologa a pedagoga: osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN
  • DOSTALOVÁ, E., VIKTORIN, J. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-422-9.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • JANKŮ, K. Podpora vzdělávání dětí a žáků s kombinovaným postižením v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-156-0.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • KIMPLOVÁ, T., KOLAŘÍKOVÁ, M. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M., PETROVÁ, A., URBANOVSKÁ, E. Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II. Psychologické aspekty. Opava: Slezská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7510-2
  • LECHTA, V. (ed.). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-489-2.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9076-7.
  • VIKTORIN, J. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-424-3.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-695-9.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.