USPQK006 Neurologie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Eva Bacharová Ďurkáčová (přednášející)
Garance
MUDr. Alice Nogolová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní orientaci základů neurologie ve výši podstatné pro speciálního pedagoga. Seznámí se s terminologií a dokáže se orientovat ve vybraných tématech, která souvisí s edukací dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vycházejí z parametrů orientace v diagnostických materiálech a v dostupných informacích o příčinách a symptomech daného postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí popsat zákonitosti vývoje centrálního nervového systému v předporodním období
- student umí definovat pojmy z neurologie týkající se vybraných souvislostí s dětským věkem
- student zná podstatu vybraných neurologicky vzniklých postižení v dětském věku a jejich symptomy
- student popíše epilepsii i její etiologické faktory a intervenci záchvatu, popř. léčbu a souvislosti v dětském věku
- student definuje nejčastější úrazy mozku v dětském věku
- student zná pohybový vývoj jedince
- student umí také vysvětlit funkci jednotlivých systémů, event. jejich odlišností
Odborné dovednosti:
- student je schopen orientovat se v terminologii a nabyté vědomosti používat v praxi speciálního pedagoga
- student umí využít diagnostických závěrů z neurologie pro stanovení systematického edukačního profilu dítěte/žáka
- student umí vlastními slovy popsat anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice
Obecné způsobilosti:
- student je schopen mezioborové spolupráce
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost, i přes neurologické onemocnění, diagnózu dítěte
- student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností
Osnova
  • 1. Repetitorium medicínské propedeutiky
  • 2. Vyšetřovací metody
  • 3. Úvod do anatomie nervového systému
  • 4. Vývoj nervového systému s přihlédnutím k dětskému věku
  • 5. Neurologické syndromy, jejich význam v dětském věku, diagnostické přístupy k nim
  • 6. Pohybový aparát, vývoj hybnosti jednotlivých období
  • 7. Dětská mozková obrna
  • 8. Epilepsie
  • 9. Lehká mozková dysfunkce, porucha pozornosti s hyperaktivitou, prostá porucha pozornosti
  • 10. Úrazy centrálního nervového systému
  • 11.-12. Kazuistické studie a příklady neurologických onemocnění v praxi, diskuze
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce na vybrané téma v minimálním rozsahu 4-6 stran je podmínkou přihlášení k zápočtu. Úspěšné vykonání zápočtového testu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.