USPQP020 Reedukační a resocializační pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zaměřit se na znalosti i dovednosti v souvislosti s reedukační a resocializační pedagogikou současnosti. Student se bude zabývat v teoretické i praktické rovině pedagogickou prací s dětmi i dospělými, kteří se mohou ocitnout mimo běžnou společnost, jsou umístěni v resocializačních a reedukačních zařízeních a také v institucích mimoškolní péče.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se klíčových otázek reedukace a resocializace v prostředí České republiky
- student zná klíčové legislativní dokumenty vztahující se k reedukační a k resocializační práci v České republice
- student dokáže analyzovat související morální vývoj člověka a jeho důsledky pro následnou reedukační a resocializační péči
- student zná souvislosti, které vyvstávají u problematiky institucionální reedukační péče o děti a mládež v České republice
- student se orientuje v práci etopeda a resocializačního pracovníka
- student umí charakterizovat pobytové sociální služby pro dospělé, včetně azylových domů
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají reedukační a resocializační pedagogiky
- student umí zařadit témata do oblasti etopedické či sociální
- student umí posoudit nutnost a požadavky na péči u marginalizovaných skupin obyvatelstva, jak v dětském věku, tak v dospělosti
- student dokáže samostatně aplikovat vybrané metody a techniky reedukační práce s dětmi s problémovým chováním a poruchami chování.
- student umí aplikovat poradenství ohledně základních informací k reedukační a resocializační péči a pedagogice
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současné společnosti, které se týkají marginalizace a restrikce v konkrétním duchu skupin dětí i dospělých
- student prakticky zná zařízení reedukační a resocializační péče pro děti, mládež a dospělé a umí jej podle určitých specifik komparovat
- student umí posoudit resocializační a reedukační péči a její úskalí
Osnova
  • 1. Od výchovy a socializace k reedukaci a resocializaci
  • 2. Teoretický vstup do reedukační a resocializační pedagogiky
  • 3. Etopedie versus resocializační pedagogika, jejich vymezení, koncepty a současný pohled
  • 4. Morální vývoj člověka a jeho dopad na kvalitu života v dospělosti
  • 5. Riziková životní období a práce s dospívajícím
  • 6. Reedukační zařízení v dětském věku a práce s dítětem s problémovým a poruchovým chováním
  • 7. Resocializační a pobytová zařízení pro dospělé a práce s člověkem v sociální exkluzi
  • 8. Exkurze do reedukačního nebo resocializačního zařízení
  • 9. Charakteristika vybraných rizikových jevů – delikvence, agresivita, současné závislosti u dětí a dospělých
  • 10. Možnosti a limity působení resocializačního pedagoga v inkluzivním systému českého školství
  • 11. Podpůrná opatření související s dětmi s problémovým a rizikovým chováním v běžné škole
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • ARNOLDOVÁ, A. Sociální péče. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9308-0.
  • BALÁŠ, O. Aktuální otazníky fenoménu bezdomovství. Brno: Centrum sociálních služeb, 2010. ISBN 978-80-254-9015-0.
  • ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7.
  • DUKOVÁ, I., DUKA, M., KOHOUTOVÁ, I. Sociální politika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3880-2.
  • HLISNIKOVSKÁ, Š. Sociální služby a standardy kvality. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-416-0.
  • MAREK, J., STRNAD, A., HOTOVCOVÁ, L. Bezdomovectví v kontextu am- bulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1-56.
    doporučená literatura
  • KODYMOVÁ, P. Historie české sociální práce v letech 1918-1948. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-86631-60-8.
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80- 7367-331-4.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
  • PAVELKOVÁ, J. Problematika lidí v nouzi. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-338-2.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • PRUDKOVÁ, T., NOVOTNÝ, P. Bezdomovectví. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-100-0.
    neurčeno
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
  • RICHTEROVÁ, B., OGRONÍKOVÁ, L. Různé cesty pomoci. Porovnání teorie a praxe sociální práce s lidmi bez domova. Krnov: A-klub, 2008. ISBN 978-80- 254-1562-7.
  • SMITH, R. C. Society and Social pathology: A Framework for Progress. Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG, 2017. ISBN 978-3-319-50324-0.
  • STANKOWSKI, A. Úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-257-2.
  • ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy: Teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
  • JANKŮ, K. Resocializační pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce – odevzdaná a kladně ohodnocená seminární práce na aktuální zadané téma. Aktivní účast na exkurzi do reedukačního nebo resocializačního zařízení (zařízení pro děti nebo pro dospělé podle aktuálních možností daného období).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.