UVSRPCK018 Komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Urbánková (přednášející)
Garance
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy v teorii komunikace, zamýšlet se nad proměnnými, které komunikaci ovlivňují. Student by měl znát hlavní zásady teorie komunikace. Naučí se rozlišovat roviny komunikace, charakterizovat verbální a neverbální komunikaci.
Výstupy z učení
Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat základní pojmy z teorie komunikace. Je schopen popsat a vysvětlit proces komunikace, včetně vlivů, které komunikaci podporují nebo ji brzdí. Orientuje se v základních modelech komunikace. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat v souladu s aktuálním komunikačním kontextem. Dokáže použít techniku aktivního naslouchání. Umí si připravit projev a jeho prezentaci. Obecná způsobilost: Student zvládá zpětnovazebnou kontrolu vlastní komunikace a ovládání řeči těla. Je schopen předat potřebné informace v přiměřené srozumitelné formě adekvátně konkrétnímu klientovi. Student dokáže reflektovat proměnné komunikačního procesu a vhodně je obměňovat tak, aby komunikace odpovídala příjemci komunikace.
Osnova
  • 1. Základní pojmy - oblasti komunikace, modely komunikace, komunikační šumy. Komunikační kompetence. 2. Modality komunikačního kontextu - fyzické, kulturní, psychologické. 3. Způsoby komunikace. Obsahová, prožitková a vztahová rovina komunikace. 4. Prostředky komunikace. Bariéry v komunikaci. 5. Neverbální komunikace - mimika, haptika, proxemika, posturologie, kinezika. 6. Neverbální komunikace - paralingvistika, komunikace prostřednictvím předmětů. 7. Slovní komunikace - vnímání, naslouchání, verbální sdělení. 8. Příprava projevu, prezentace. 9. Komunikační modely - teorie her, systémový přístup, neurolingvistické programování, asertivita, komunikační typy podle V. Satirové, transakční analýza - E. Berne. 10. Základní pravidla zdravé komunikace. Efektivní komunikace. Funkční a nefunkční komunikace, komunikační zlozvyky. Akceptace a empatie. 11. Poruchy v interpersonální komunikaci. Komunikace prostřednictvím internetu. 12. Komunikace s klientem. Typy rozhovoru, otázek. 13. Komunikace s různými typy klientů (specifika).
Literatura
    povinná literatura
  • HEGER, V. Komunikace ve veřejné správě. Praha: Grada, 2012. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikace. Opava, 2008. ISBN 978-80-85819-68-7. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7169-988-8. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2706-6. info
  • PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada, 2012. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
Výukové metody
přednáška s diskuzí a aktivizací, prezentace, aktivizační metody, cvičení
Metody hodnocení
hodnocení prezentace, hodnocení seminární práce, písemný test
Informace učitele
Student zvládne učivo v požadovaném rozsahu. Vypracuje seminární práci na zadané téma, ve kterém využije teoretické znalosti a propojí je s praktickou zkušeností.

Aktivní účast na výuce, splnění zadaných úkolů.
Písemná zkouška ze základní a doporučené literatury, včetně přednášek (minimum 75 % pro hodnocení E).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.