UVSRPCK092 Mediální a autorské právo

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Pavelek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Pavelek, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s instituty autorského práva jako složky práva duševního vlastnictví; vysvětlit teorii, obsah, předmět a účinky právních úkonů v tomto oboru, zejména licenční smlouvy a následky porušení autorských práv. Prakticky si vyzkouší modelové situace ve sledované oblasti. Rovněž se seznámí s dotčenými právními předpisy, bude připraven na absolvování předmětu.
Osnova
  • 1. Obecná charakteristika
    2. Pojem informační společnosti, regulace internetu, audiovizuální mediální služby na vyžádání
    3. Periodické a neperiodické publikace, tiskové zákony
    4. Regulace televizního a rozhlasového vysílání České televize a zákona o České televizi, Český rozhlas a zákon o Českém rozhlase.
    5. Ochrana osobnosti
    6. Nekalá soutěž
    7. Právní úprava reklamy
    8. Pojem autorského práva jako samostatného oboru v soukromém právu, Koncepce autorských děl a druhy děl. Pojem autora. Zákonná domněnka autorství
    9. Obsah autorského práva. Autorská práva osobnostní a majetková. Předpoklady autorskoprávních vztahů. Druhy autorských smluv, Volný vstup do děl a bezdůvodné právní licence
    10. Práva výkonných umělců, pojem umělec, umělecký výkon, Zvláštní režim netvůrčích práv podle autorského zákona (práva vydavatelů, televizního vysílání a rozhlasového vysílání)
    11. Porušení autorských práv, důsledky a administrativní trest za porušení podle autorského zákona, Kolektivní správa práv, subjekty kolektivní správy
    12. Mezinárodní dohody v oblasti autorských práv a mediálních práv
Literatura
    povinná literatura
  • LEŠKA, Rudolf a Eva ONDŘEJOVÁ. Základy marketingového práva a práva duševního vlastnictví. Fundamentals of Marketing Law and Intellectual Property Law. Praha: Vysoká Škola finanční a správní, a.s.,, 2018. ISBN 978-80-7408-173-6. info
  • Rozehnal, A. Mediální právo. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-382-7. info
    doporučená literatura
  • Dotčené právní předpisy. info
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je účast na výuce a konzultacích. Minimální hodnocení studenta pro úspěšné složení zkoušky je 60% (písemný test).
Informace učitele
Přednáška, konzultace - studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
V případě distanční výuky proběhne výuka přes aplikaci MS Teams.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.