UVSRPCP027 Supervize odborné praxe III

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (cvičící)
Garance
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zaměří na analýzu realizované činnosti sociálního pracovníka v jednotlivých etapách práce s klientem, stanovení cíle,průběh a ukončení zakázky. Výuka a nácvik bude probíhat prostřednictvím řešení konkrétních problémů, se kterými se studenti ve své praxi setkají. Studenti budou vedeni k tomu, aby formou diskuse, přehráváním rolí nebo jinou vhodně zvolenou metodou získali určitý náhled do celé problematiky a naučili se nacházet a navrhovat nejrůznější možnosti řešení konkrétních problémů. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá rozšířené znalosti o cílech a úlohách práce ve veřejné správě a také o etických zásadách práce i typologii klientů. Odborné dovednosti: Student se dovede orientovat ve vybraných sférách veřejné správy a chápat tuto problematiku ve vztahu k různým teoretickým konceptům. Obecná způsobilost: Rozumí znalostem nabytým v rámci výuky a dokáže je používat v rámci dalšího studia i výkonu odborné praxe. Kompetence: Student navazuje a rozvíjí znalosti a dovednosti nutné pro výkon práce sociálního pracovníka. Student je schopen vést rozhovor, plánovat a administrovat případy a realizovat přímou práci s klientem.
Osnova
  • 1. První kontakt s klientem, vedení rozhovoru,.
    2. Uzavírání kontraktu, SMART cíle.
    3. Úloha pozorování a komunikace.
    4. Rizika a úskalí ve výkonu sociálního pracovníka.
    5. Legislativa.
    6. Supervizní sezení k aktuálním otázkám praxe.
    7. Supervizní sezení k aktuálním otázkám praxe.
    8. Supervizní sezení k aktuálním otázkám praxe.
    9. Supervizní sezení k aktuálním otázkám praxe.
    10. Ukončení práce s klientem.
    11. Administrace případu - vedení spisu.
    12. Typologie klientů.
    13. Shrnutí a uzavření semináře.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
  • ŠIMEK, A., KALINA K. et al. Supervize - kasuistiky. Praze: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9. info
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9. info
    doporučená literatura
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1651-3.
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
Informace učitele
Podmínkou pro absolvování předmětu je aktivní účast na seminářích a vypracování kasuistiky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.