UVSRPVK158 Seminář k odborné praxi II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2008
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Jana Žáčková, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UVSRPVK144 Seminář k odborné praxi I || UVSRPV0144 Seminář k odborné praxi I
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby si studenti ověřili své teoretické znalosti a získali praktické zkušenosti ze sféry sociální politiky a sociální práce. Odborná praxe bude probíhat v státních i nestátních sociálních institucích zaměřených na pomoc různým cílovým skupinám. Studenti si v jejím rámci osvojí základní metodické postupy a způsoby práce s uživateli sociálních služeb. V rámci praktické výuky uplatní teoretické znalosti především z předmětů obsažených v blocích Sociální politika a Sociální práce, vyzkouší si základní metody a techniky sociální práce. Praxe umožní studentům konfrontovat své představy o povaze sociální práce s realitou v České republice (příp. v zahraničí) a poznat obsah etických sociálních standardů i standardů kvality sociálních služeb. Výsledkem praktického působení studentů na pracovištích jednotlivých sociálních subjektů bude podrobná písemná zpráva, kterou budou studenti průběžně konzultovat jak s vedoucími praxe na pracovišti, tak s vyučujícím předmětu. Reflexe a sebereflexe zkušeností studentů bude obsahem supervizních setkávání v rámci předmětu Seminář k odborné praxi. Cílem semináře je podat základní informace o vhodných místech pro praxi a předat některé konkrétní zkušenosti z praxe sociálního pracovníka. Součástí seminářů bude supervize pod vedením vyučujícího a diskuse nad konkrétními problémy, s nimiž se studenti na svých pracovištích v rámci praxe setkají. Studenti budou vedeni k tomu, aby formou diskuse, přehráváním rolí nebo metodami arteterapie a dramaterapie získat určitý náhled do celé problematiky a naučili se nacházet a navrhovat nejrůznější možnosti řešení konkrétních problémů. Semináře má za cíl naučit studenty aplikovat teoretické poznatky ze sociální politiky a sociální práce (případně i sociologie, psychologie a dalších disciplín) do praktické roviny. V rámci semináře se studenti mimo jiné naučí chápat supervizi jako důležitou formu profesionálního růstu sociálního pracovníka, jako formu získávání a přejímání znalostí, dovedností a zkušeností nutných pro práci v sociální oblasti.
Osnova
  • 1. seznámení se s cíly semináře
    2. supervizní sezení s tématem zařízení kde praxe probíhá
    3. zážitkové hry se zaměřením na rozvoj empatie
    4. zážitkové hry se zaměřením na komunikaci
    5. supervizí sezení se zaměřením na emočně vypjaté situace
    6. zážitkové hry s prvky dramaterapie
    7. zážitkové hry s prvky arteterapie
    8. sebezkušenostní hry se zaměřením na uvědomění si handicapu
    9. supervizí sezení se zaměřením na zpětnou vazbu zážitkových her
    10. supervizní sezení k zážitkům z odborné praxe
    11. ukončení semináře
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. info
  • Valenta J. Dramaterapie. Praha: Portál, 2007. info
  • Standardy kvality sociálních služeb. 2002. URL info
  • Šicková-Fabrici, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Splnit povinnost vykonat praxi v rozsahu 78 hodin za semestr, odevzdat zprávu z praxe včetně všech povinností - smlouva o praxi, potvrzení o umožnění vykonat praxi, potvrzení o vykonání odborné praxe.
100% účast na seminářích, aktivní zapojení především účastí v sebezkušenostních hrách. Vypracování seminární práce na téma vztahující se k aplikaci teorie a paradigmat sociální práce do praxe.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.