UOSK005 Obecná a vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM, Seminář 5 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
    Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
    Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    Chování člověka v náročných životních situacích
    Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
    Charakter jako zhodnocení osobnosti
    Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
    Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
    Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
    Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
    Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
    Cvičení zaměřené na sebepoznání
    Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    Psychologické metody - pozorování
    Psychologické metody - rozhovor
    Rozvoj zájmů v životních etapách
    Rozvoj zájmů v dětství
    Význam hry u dětí
    Význam dětské kresby
    Rozbor dětské kresby
    Projektivní metody
Literatura
    doporučená literatura
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
Informace učitele
Obhajoba a rozbor seminární práce
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.