FVP:UOSK005 Obecná a vývojová psychologie - Informace o předmětu
UOSK005 Obecná a vývojová psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2009
- Rozsah
- Přednáška 12 HOD/SEM, Seminář 5 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
- Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
Chování člověka v náročných životních situacích
Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
Charakter jako zhodnocení osobnosti
Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
Cvičení zaměřené na sebepoznání
Cvičení zaměřené na sebehodnocení
Psychologické metody - pozorování
Psychologické metody - rozhovor
Rozvoj zájmů v životních etapách
Rozvoj zájmů v dětství
Význam hry u dětí
Význam dětské kresby
Rozbor dětské kresby
Projektivní metody
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- doporučená literatura
- PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
- ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
- ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 2000. info
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
- Informace učitele
- Obhajoba a rozbor seminární práce
Ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2009/UOSK005