UPPVPK010 Pedagogika pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je přehled o složkách pedagogiky jako vědecké disciplíny a analýza jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu (subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, jeho podmínky a aspekty, výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce). Cílem je poskytnout studujícím komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogiky, metodologické otázky, základní kategorie, vznik pedagogiky jako vědy
    2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky, zákonitosti
    3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin, směry pedagogiky
    4. Vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám
    5. Výchova - základní fenomén pedagogiky, geneze, složky výchovy v demokratické společnosti
    6. Osobnosti výchovně-vzdělávacího procesu - žák, učitel, mistr, vychovatel
    7. Učení a vyučování, vzdělání a vzdělávání - charakteristika, druhy
    8. Teorie výchovy, výchovní zásady, instituce a prostředí: škola, rodina, lokální prostředí, média, zájmové, kulturní a volnočasové instituce, multikulturní výchova, integrovaná výchova
    9. Základy didaktiky - cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, technika, edukační technologie, plány, osnovy, didaktické principy
    10. Pedagogická diagnostika - předmět, funkce, metody
    11. Výzkumné metody pedagogiky - metodologie, klasifikace
    12. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí a alternativních škol
    13. Autoevaluace škol - novodobý fenomén zvyšování jejich kvality - vyhláška MŠMT ČR č. 15/2005, definice, zásady, oblasti, ukazatele, klíč hodnocení
Literatura
    povinná literatura
  • MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
  • VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. info
    neurčeno
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. info
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. info
  • MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a aktivně participovat na vyhledávání nových studijních pramenů, přičemž může permanentně konzultovat s vyučujícím po e-mailu. Student je povinen absolvovat vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.