UPPVPK048 Professional Practical Training II

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
0/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Magda Hermanová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Magda Hermanová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UPPVPK027 Professional Practical Trainin || UPPVP0027 Professional Practical Trainin
Úspěšné absolvování Odborné praxe I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den) ve vybraném zařízení z resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Úkolem studenta bude získat základní informace týkající se poslání instituce, její historie, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy atp. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Odborná praxe II bude zakončena zápočtem, který bude udělen garantem praxí na ÚPPV po předložení požadovaných písemných materiálů. Předpokladem pro získání zápočtu je vypracování dílčích protokolů z praxe (rozsah l strana A4/1 protokol) a zpracování seminární práce, v níž student představí zařízení, v němž odbornou praxi vykonával (rozsah minimálně 5, maximálně 10 stran A4). Cílem odborné praxe II je poskytnout studentovi prostor pro seznámení s konkrétními problémy praxe v daném zařízení, ve snaze získat a procvičit si dovednost propojovat teoretické poznatky se schopnostmi praktického řešení problémů určité skupiny klientů.
Syllabus (in Czech)

  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize.
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    9. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    10. Pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
    11. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    12. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    13. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
Literature
    required literature
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
    recommended literature
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha:portál, 2007. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. info
  • JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. info
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • MATOUŠEK, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. info
  • BAUMAN, L., RICHEM, R. Jak přežít pubertu: průvodce pro rodiče i děti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
  • SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. info
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky. Hradec Králové: Konfrontace, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. info
  • WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha:Portál, 1996. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1996. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. info
  • GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha, 1995. info
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 4 TYD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UPPVPK048